Wanneer je in de sales zit, is tijd het meest belangrijk voor je. Zo kan je veel beter tijd gaan besteden aan goede prospects waarvan de kans van slagen hoger is, als dat je tijd besteed aan prospects met beperkte sales kansen. Een ideaal klantprofiel zal hierbij erg gaan helpen hierbij. In dit artikel staat alle informatie die jij nodig hebt over het ideale klantprofiel.
Wat is een ideaal klantprofiel? #
Een ideaal klantprofiel, wat je vaak tegenkomt met de afkorting IKP, definieert de perfecte klant waarvan de kans het grootst is dat ze een aankoop zullen gaan doen, en vaste klant zullen blijven en misschien zelfs aan andere zullen gaan aanbevelen. Het bevat wat voor persoon het is, de ideale leeftijd, het inkomen en de reden waarom jouw product of dienst waarde moet bieden.
Waarom heb jij een ideaal klantprofiel nodig? #
Het bouwen van een goede sales afdeling gaat veder dan alleen grote deals sluiten, hier komt veel meer bij kijken. Een ideaal klantprofiel zal je helpen met het maximale halen uit je salesstrategie, en zorgen voor meer tevreden klanten, waardoor de kans groter is dat ze sneller terug zullen komen, dus je zal daarbij ook je LTV gaan verbeteren en kan je zelfs nog cross- en upsellen.
Je moet zorgen dat je niet verkoopt aan mensen waarvan de kans op een verkoop klein is. Dit is zonde van de tijd, moeite en geld wat je erin zal gaan stoppen. Het klinkt natuurlijk eenvoudig maar toch gaan veel bedrijven hiermee de mist in. Ik zal voor je kort op een rijtje zetten waarmee een ideaal klantprofiel je helpt:
- Je sales prospecting te stroomlijnen, doordat je precies weet waar je naar opzoek bent, en je prospects met lage kans op slagen weg kan gaan filteren. Een klant met weinig kans op slagen, kost je meestal meer geld als dat het zal opleveren.
- Je richt je op prospects met hoge kans van slagen, wat veel tijd, moeite en geld kost
- Maak lijsten met bedrijven waar jij je op wilt gaan richten, waarvan je koopsignalen wilt gaan volgen en snel wilt op gaan reageren.
- Je salespitch te gaan verbeteren, aangezien jij beter weet tegen wie jij de pitch moet gaan doen, waardoor je daar je pitch op kan gaan aanpassen