Concurrentie is iets waar je altijd mee te maken gaat krijgen wanneer jij een bedrijf hebt, en zeker voor e-commerce bedrijven is de concurrentie hoog. Klanten worden overspoeld met opties die hun behoefte kunnen voldoen. Maar hoe onderscheid jij je van concurrenten? Dat doe je door middel van Unique Selling Points. In dit artikel staat alle informatie wat jij nodig hebt over Unique Selling Points.
Wat is een Unique Selling Point (USP)? #
Unique Selling Point wordt vaak gebruikt met de afkorting USP. Een Unique Selling Point is, zoals de naam al zegt, een uniek punt van je service of product, waarmee het zich onderscheidt met de concurrenten op de markt. Dit moet een reden zijn wat je doelgroep de product of dienst laat kopen.
Wat zijn goede Unique Selling Points? #
Een goede USP hangt volkomen af van het bedrijf of het product. Meestal worden USP’s benoemt met bijvoorbeeld unieke of nieuwe functies, lage prijs of gratis verzending. Het kan ook zijn dat lange ervaringen worden aangehaald. Ik zal een paar specifieke voorbeelden hieronder benoemen:
- M&M: De melkchocolade smelt in je mond, niet in je hand
- Domino’s: Je verse, warme pizza binnen 30 minuten bij je thuisbezorgd of het is gratis
- Ikea: Om een beter dagelijks leven te creëren voor de vele mensen
Wanneer je zelf nog Unique Selling Points nodig hebt of wilt maken, kan jij jezelf de volgende vragen stellen:
- Is dit concreet
- Is het uniek
- Is dit onderscheidend
Wanneer het antwoord op elk van de bovenstaande vragen ‘ja’ is, dan zal je een uniek USP hebben gevonden wat jouw doelgroep kan aanspreken.
Wat zijn de voordelen voor het bedrijf wanneer je gebruik maakt van USP’s? #
Voor bedrijven zijn USP’s enorm belangrijk. Wanneer je gebruik maakt van USP’s kan het helpen om veel meer verkopen te genereren. Goede USP’s werken positief op vrijwel het gehele bedrijf. Een simpele USP kan bijvoorbeeld zijn gratis verzending, ondanks dat dit niet origineel is. Dit is een makkelijk voorbeeld, omdat het een bekende USP is met een duidelijk verschil. Wanneer jij gratis verzending doet op producten, zal dat sneller klanten trekken als dat je verzendkosten gaat invoeren.