Wie in de marketingwereld, of omringt is met marketeers zullen zeker de term marketing funnel wel eens hebben gehoord. De funnel komt oorspronkelijk uit sales, maar is inmiddels ook cruciaal voor de marketing. In dit artikel leg ik jou alles uit over de marketing funnel.
Wat is een marketing funnel? #
Een marketing funnel is een model dat laat zien hoe een potentiële klant zich bewust maakt van jouw merk, totdat ze een aankoop hebben gedaan. Bedrijven maken gebruik van een marketing funnel om te kunnen begrijpen wat de behoeften van hun klant zijn, wat de marketingspanningen zijn en die te optimaliseren en uiteindelijk meer omzet te genereren. De meeste funnels bestaan uit vier stappen:
- Attention, een potentiële klant ziet je advertentie, ziet iets op social media of hoort iets via mensen.
- Interest, de potentiële klant denkt dat jij hun probleem kan oplossen en willen graag daarover meer weten.
- Desire, de prospect heeft zijn onderzoek gedaan en wilt graag converteren
- Action, de potentiële klant onderneemt actie. Ze zullen je product of dienst kopen of een andere actie wat jij wilt dat ze ondernemen
Waarom zijn marketing funnels zo belangrijk? #
Het belang van marketing funnels is groot. Een marketing funnel kan jou en je bedrijf op allerlei verschillende manieren helpen. Ik zal hieronder een paar voorbeelden geven:
Allereerst kan het helpen met een marketingstrategie kiezen. Het is belangrijk om van je klant de klantreis te weten. Hierdoor kan jij inzien en begrijpen wanneer en wat de reden is dat mensen uiteindelijk geen aankoop doen. Hierbij kan je ook nog kijken welke tools en strategieën je wilt gebruiken om ze binnen de funnel te houden.
Daarbij verhoogt het ook je omzet. Wanneer jij geen gebruik maakt van een marketing funnel, zal je veel geld verliezen. Zo weet je eenmaal niet waar en hoe je potentiële klanten afhaken. Wanneer jij dat niet kan zien, kan je ze ook niet herinneren aan je bedrijf en je product of dienst. Wanneer jij een marketing funnel hebt, kan jij je leads koesteren tot ze een aankoop hebben gedaan.
Tot slot behoudt het ook je klanten. Een plan van marketingactiviteiten helpt je klanten betrokken te houden bij je bedrijf. Zo kan je ervoor zorgen dat ze weer terug kunnen komen. Klanten behouden is ten slotte vele malen goedkoper als nieuwe klanten blijven werven.