Automatisering is al jaren iets wat belangrijk is binnen Google Ads. De afgelopen jaren zijn daar mooie stappen in gemaakt. Responsive Search Ad is een zoekadvertentie dat sinds begin 2019 beschikbaar is. In dit artikel ga ik jou meenemen in wat een Responsive Search Ad is.
Wat is Responsive Search Ad? #
Een Responsive Search Ad is een nieuw type search ad dat wordt aangedreven door Google’s machine learning algoritme. Hierdoor kan een adverteerder in staat zijn om 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen te schrijven. Daarnaast kan er in een Responsive Search Ad 3 verschillende koppen opgegeven, en weergeven worden.
Hoe werkt het? #
Hoe meer koppen en beschrijvingen jij invoert, des te meer mogelijkheden Google Ads heeft om advertenties weer te geven die beter aansluiten bij de zoekopdrachten van je doelgroep. Dit zorgt ervoor dat de advertentieprestaties kunnen verbeteren.
Nadat jij koppen en beschrijvingen hebt ingevoerd, voegt Google Ads de tekst samen. Dit doen ze door de advertentiecombinaties in meerdere manieren samen te stellen op een manier dat voorkomt dat het overtollig veel voor komt.
Vervolgens worden in een bepaalde advertentie maximaal drie koppen en twee beschrijvingen geselecteerd. Deze worden in verschillende volgorders weergeven. Een deel van uw advertentietekst wordt mogelijk automatisch vet weergeven. Dit is wanneer deze (bijna) overeenkomt met de zoekopdracht van een gebruiker. In de loop van de tijd zal Google Ads de meest veelbelovende advertentiecombinaties testen en ontdekken welke combinaties het relevantst zijn voor zoekopdrachten.
Wat zijn voordelen van Responsive Search Ads? #
Het zijn allereerst flexibele advertenties. Een advertentie wordt aangepast aan de breedte van het apparaat degene die de advertentie ziet. Zo beschikt de adverteerder over meer ruimte om de boodschap goed over te brengen.
Het bespaard ook enorm veel tijd. Wanneer jij meer opties voor koppen en beschrijvingen geeft, bepaalt het algoritme van Google welke relevant genoeg zijn voor de klant. Daarbij wordt A/B-testen ook overgenomen door het algoritme van Google.
Tot slot bereik je betere prestaties van advertentiegroepen. Aangezien je met Responsive Search Ads in verschillende veilingen kunt concurreren, kan je meer klikken en conversies krijgen.