Het is een enorme opgave om de juiste leads te krijgen, en alleen de juiste leads. Of dit nou marketing of sale leads zijn, het is een grote opgave. De term Marketing Qualified Leads heb je vast wel eens voorbij zien komen. Een Marketing Qualified Lead is een prospect dat voldoet aan één of meerdere buyer persona criteria. In dit artikel geef ik je veder alle informatie wat jij nodig hebt over het begrip Marketing Qualified Leads.
Wat is een Marketing Qualified Lead? #
Marketing Qualified Lead wordt vaak gebruikt met de afkorting MQL. Een Marketing Qualified Lead is een lead waarvan een marketingteam het idee heeft dat het waarschijnlijker is dat het een klant wordt. Een Marketing Quilified Lead wordt gebaseerd op verschillende criteria. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld het aantal webpagina’s wat is bezocht of inhoudsaanbiedingen die zijn gedownload.
Hoe werkt het kwalificatieproces voor een Marketing Qualified Lead? #
Wanneer een lead van hoog niveau is, zal de lead een Marketing Qualified Lead worden, en als het goed loopt zal het daarna een Sales Qualified Lead worden, die hopelijk daarna een klant wordt.
Zoals ik eerder al benoemd had, wordt een lead een MQL wanneer deze is doorgelicht door het marketingteam. Met andere woorden, het marketingteam bepaalt wanneer de kans waarschijnlijker is dat het een klant wordt. Wanneer de salesafdeling het eens is met de marketingafdeling, en zij het idee hebben dat de MQL omgezet kan worden in een klant, dan zal het een SQL worden.
Waarom wil je een lead als MQL markeren? #
Wanneer jij MQL’s voor je bedrijf hebt geïdentificeerd, kan je deze naar je salesteam sturen. Wanneer jij deze MQL hebt geïdentificeerd, heb jij een idee dat de lead waarschijnlijk een klant kan worden. Zo heb jij een overzichtelijke lijst van marketing leads waarvan de kans aanwezig is dat ze klant zullen worden.
Nadat je MQL’s door hebt gezet naar de sales, zullen de mensen van de sales hun eigen ‘kwalificatieproces’ uitvoeren om te kijken of de MQL het waard is om een SQL van te maken.