Een serie geautomatiseerde e-mails die worden verzonden naar mensen die een bepaalde actie willen ondernemen. Hiervoor kan je kiezen hoeveel e-mails jij wilt verzenden en met welke hoe snel je ze wilt verzenden. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een drip campaign te sturen naar mensen die en bepaalde actie niet hebben gedaan. In dit artikel neem ik je mee in alles wat jij moet weten over drip campaigns.
Wat is een drip campaign? #
Een drip campaign is het gebruiken van een reeks geplande, geautomatiseerde berichten aan potentiële klanten en vaste klanten. Hiermee wil je interactie en de mogelijkheden op verkoop vergroten. Dit kan worden geactiveerd als mensen een bepaalde actie uitvoeren op je site, zoals het verlaten van de winkelwagen, een bestelling plaatsen etc.
Waarom zou je gebruik moeten maken van drip campaigns? #
Drip campaigns helpen de verkoop te stimuleren. Dit kan bezoekers door de salesfunnel loodsen, door de waarde van je bedrijf te communiceren. Hierdoor bouw jij een relatie op met je klant, waardoor het kan zorgen dat ze een aankoop zullen gaan doen.
Wanneer iemand de winkelwagen verlaat zonder een aankoop te doen, zal een drip campaign er voor kunnen zorgen om alsnog die aankoop te doen.
Hoe maak je een drip campaign? #
Wanneer jij een drip campaign wilt gaan maken heb je een aantal stappen die je daarvoor moet gaan doen. Ik zal de stappen voor je op een rijtje zetten:
Hoofddoel bepalen #
Voor drip campaigns is het belangrijk dat jij je hoofddoel duidelijk hebt. Of dit nou is dat je meer aankopen of leads wilt, of dat je positieve aandacht voor je merk wilt, het kan allemaal als je doel duidelijk is.
Om dit te willen bepalen, moet je gaan nadenken wat je wilt dat het publiek gaat doen aan het einde van je drip campaign. Is dit een aankoop? Een abonnement nemen? Opnieuw naar de website? Het kunnen allemaal verschillende acties zijn.
Wanneer jij je hoofddoel hebt bepaald, is het slim om deze uit te schrijven. Denk hierbij er wel aan dat dit SMART geformuleerd is, zodat je ook echt weet dat het een goed doel is.
Bepaal je doelgroep #
Wanneer jij je hoofddoel smart hebt geformuleerd, kan jij je doelgroep gaan bepalen. Je denkt misschien dat je voor e-mailmarketing geen doelgroep nodig hebt, maar dat is zeker wel belangrijk. Wanneer jij je drip campaign aanpast aan de doelgroep, voelt dit veel persoonlijker aan.
Maak je bericht voor elke e-mail #
De drip campaigns hoeven niet extreem lang te zijn. Het is daarentegen wel belangrijk dat ze wel zeker consistent moeten zijn met jouw merk en product.
Meet en pas de advertentie aan op basis van de prestaties #
Een juiste meting is afhankelijk van meerdere factoren. Denk bijvoorbeeld aan het type e-mail dat je verstuurd, en de doelgroep.
Hierbij is het slim om bij te houden hoe de verschillende e-mails werken. Hierbij kijk je bijvoorbeeld naar de CTR en conversiepercentage. Heb hierbij ook al helder voor jezelf wat en hoe je het wil gaan aanpassen, zodat je uiteindelijk een goeie drip campaign hebt.