Wanneer jij je focust op sales, kan jij een trechter, ook wel een funnel genoemd, maken. Deze kan je verdelen in drie lagen. De top of funnel (TOF) wat het koud publiek is, middle of funnel (MOF) wat lauw publiek is, en de bottom of the funnel (BOF) wat hot leads zijn. Wanneer jij klanten wilt krijgen, dan zullen ze verdeeld worden onder deze drie lagen. In dit artikel geef ik jou uitleg over de middle of funnel.
Wat is de Middle of the funnel? #
Zoals ik in de inleiding al aangaf, bevindt zich in de middle of funnel het lauwe publiek. Het verwijst naar marketingactiviteiten die worden uitgevoerd om de producten en diensten af te stemmen om de problemen en behoeften van de bezoekers.
De mensen die zich vinden in de middel of the funnel, hebben al contact met je merk gehad. Als je vanuit de potentiële klant bekijkt, dan is het de evaluatiefase waarin mensen onderzoek doen om een goede match te vinden voor hun interesses en behoeftes.
Wat is het belang van de middle of the funnel? #
Het middle of the funnel lijkt voor veel mensen niet zo belangrijk als dat het is. Eigenlijk is elk onderdeel van de funnel belangrijk.
Wanneer je niet de strategie van de middle of the funnel hebt, kunnen je leads snel hun interesse in jouw merk verliezen. De kans is dan heel groot dat ze naar een concurrent van jou gaan. Daarbij kan het ook de overdracht tussen marketing en sales tot een puinhoop maken.
Hoe moet de middle of the funnel inhoud er uit zien? #
In het midden van de funnel voed je vaak de lead, bouw je een relatie en vertrouwen op tussen je doelgroep en je bedrijf of merk. Om dit te doen heb je natuurlijk content nodig. Hierbij kan je aan de volgende dingen denken:
- Veel gestelde vragen
- Webinars
- Datasheets
- Live interacties
Vergeet niet dat de koper probeert te bepalen of jouw bedrijf geschikt is om hun probleem en behoeftes in te vullen, wat toch de belangrijkste reden is om een aankoop te doen.