E-commerce is een term wat je tegenwoordig heel veel tegenkomt. Het is tegenwoordig zelfs onmisbaar wanneer jij een eigen bedrijf hebt. Het is in deze tijd cruciaal. Wanneer jij als bedrijf zijnde geen gebruik maakt van goede e-commerce, dan kan je al erg wegvallen. In dit artikel geef ik je alle nodige informatie over e-commerce.
Wat is e-commerce? #
E-commerce is het kopen en verkopen van producten en diensten, of het verzenden van geld of gegevens via een elektronisch netwerk. Dit is vaak internet.
Dit vindt plaats binnen vier stromen namelijk, business-to-business, business-to-consumer, consumer-to-consumer of consumer-to-business. Vooral de eerste twee worden veel gebruikt, die staan bekend om de afkortingen B2B en B2C
Hoe werkt e-commerce? #
E-commerce in het geheel wordt mogelijk gemaakt door vooral internet. Hier hebben klanten toegang tot een online winkel om door hun eigen producten te bladeren en bestellingen voor producten of diensten te plaatsen.
Eigenlijk werkt e-commerce precies hetzelfde als een fysieke winkel. Internetgebruikers zullen naar een website gaan, door de producten heen kijken en dan beslissen of ze een aankoop zullen gaan doen of niet. Het maakt niet uit wat je verkoopt, je zal elke keer hetzelfde proces doorlopen bij het beheren van een e-commerce site:
- De bestelling accepteren
- De bestelling verwerken
- De bestelling gaan verzenden
Wat zijn de voordelen van het hebben van een e-commerce bedrijf? #
Het hebben van een e-commerce bedrijf, of e-commerce gebruiken voor je bedrijf heeft enorm veel voordelen. Zeker in de pandemie is het belang van e-commerce naar voren gekomen. Ik zal een aantal voordelen even voor je op een rijtje zetten:
Je kan meer klanten bereiken #
Je kan via het internet enorm veel mensen bereiken. Het maakt tot op een zekere hoogte niet uit waar je bedrijf gevestigd is, je kan alles verkopen. Je kan dan wel een vestiging hebben in Maastricht, maar door het internet kan je ook producten of diensten verkopen aan mensen die op Texel wonen, of zelfs in het buitenland.
Je kan 24/7 je diensten of producten verkopen #
Wanneer jij alleen een fysieke winkel hebt, zit je met opening- en sluitingstijden. Wanneer jij gebruik maakt van e-commerce, dan heb je daar geen last van. Op het internet heb je geen opening en sluitingstijden, dus is 24/7 bereikbaar. Dat betekent dus dat jij bijvoorbeeld ook buiten de standaard 9.00 en 17.00 tijden aankopen kan krijgen.
Goed voor de lange termijn #
Wanneer jij begint met e-commerce toepassen op je website, zit je voor de lange termijn goed, mits je dit goed doet. Er komen steeds meer internetgebruikers bij, waardoor er ook op lange termijn mensen op je producten gaan zoeken.
Daarnaast ben je met een webwinkel minder tijd kwijt aan het behandelen van vragen van low-end klanten. De tijd die je daarmee bespaart kan jij je weer richten op andere dingen. Denk hierbij aan het klantcontact verbeteren met je beste klanten. Dit zal op de lange termijn meer omzet gaan opleveren.
Zijn er nadelen aan het beginnen met e-commerce? #
E-commerce heeft heel veel voordelen, maar het zit niet zonder uitdagingen. Er zijn natuurlijk ook een aantal nadelen. Ik zal er een paar voor je benoemen.
Beperkte klantenservice #
De klantenservice wanneer mensen aan e-commerce beginnen, zal een stuk beperkter zijn als in een fysieke winkel. Wanneer jij in een fysieke winkel vragen over een product hebt, kan je meteen een medewerker vragen, die je vraag zal beantwoorden.
Een bedrijf wat een e-commerce doet, zit online dan een stuk beperkter in de klantenservice. Zo kan je dan vaak alleen maar via een live chat, e-mails of met een telefoontje je vraag stellen. Het nadeel van een live chat en e-mails is dat het vaak lang duurt tot je een reactie krijgt. Wanneer jij naar het desbetreffende bedrijf belt, kan het zijn dat er een lange wachtrij is met mensen voor jou.
Wachttijd #
Wanneer een klant iets bestelt op een webshop, dan zit er natuurlijk een wachttijd tot de klant het product heeft. Veel bedrijven hebben, afhankelijk van de branche, een snelle levering. Zo is de levertijd van kleding vaak maar één dag, maar kunnen onderdelen die de klant nodig heeft voor een verbouwing een paar weken, of zelfs maanden duren. Wanneer een persoon iets in de fysieke winkel koopt, kan de klant dat vaak meteen meenemen.
Je kan de producten niet aanraken of zien #
Veel mensen willen producten graag kunnen aanraken of zien, en dat kan natuurlijk niet als je online zoekt. Je zal het dan alleen met productfoto’s moeten doen, maar veel mensen willen het liever in het echt zien. Dit kan er tot leiden dat het product van de verwachtingen afwijkt, wat ervoor kan zorgen dat de klant niet tevreden is met het product.