Er zijn online veel websites die advertentieruimtes aanbieden. Dat zijn tegenwoordig vaak advertenties waar banners worden gebruikt. Tegenwoordig zie je alleen steeds vaker dat er wordt geadverteerd met video’s of zelfs met spellen. Het begrip dat hierbij wordt gebruikt is display marketing. In dit artikel wil ik jou nog meer uitleggen over display marketing.
Wat is display marketing? #
Dit heb ik eigenlijk al in de inleiding benoemd. Display marketing, ook wel display advertising genoemd, is een verzamelbegrip voor advertenties met banners, video’s of spellen. Of terwijl, alle advertenties die zichtbaar zijn in websites of social media pagina’s.
Hoe werkt display advertising? #
Het doel van display marketing is het verhogen van de brand awareness en om meer conversies te krijgen. Display marketing kan veel betekenen voor een bedrijf. Je kan gebruik maken van Google Display. Hiermee heb jij een zeer groot display netwerk. Dit scheelt veel tijd en houdt het inkopen van advertenties overzichtelijk.
De verschillende vormen van display marketing #
Native advertising #
Dit zullen een aantal mensen al kennen. Het is namelijk niet iets wat nieuw is. Wel is dit opkomst in de online wereld. Dit houd in dat advertenties de uitstraling hebben van normale content, en daar ook het design van overnemen.
- In-feed advertenties voor display
Dit zijn display advertenties die in de feed op social media verschijnen of in een feed met artikels op een andere website. Je hebt zulke reclames vast wel voorbij zien komen als je bijvoorbeeld over de Facebook feed scrolt. Dit zijn advertenties die er uitzien als de andere content.
- Recommended widgets
Zoals de naam eigenlijk al aangeeft, word er in deze widgets artikelen aangeraden. Deze display advertenties zie je aan de zijkant van een website.
- Search & promoted listings
Dit vind je terug in zoekmachines zoals Yahoo en Google. Hier gaat het om de zoek advertenties van Google Adwords. Promoted listings zie je vaak binnen webshops. Denk aan Amazone, waar je een lijst met prodictadvertenties van andere websites.
Display remarketing #
Met remarketing geef je klanten of prospects het laatste zetje voor een conversie. Jij focust je hierbij op mensen die al eens een bezoek hebben gebracht aan je website, maar daar geen aankoop hebben gedaan. Door deze mensen opnieuw te targetten, is de kans op een conversie hoger. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een persoon bezig was met een aankoop, maar sluiten de site dan af om snel iets anders te doen. Zo kan deze advertentie ook als reminder helpen.
Kosten #
De kosten van display advertising zullen waarschijnlijk flink afwijken op basis van verschillende aspecten.
Denk hierbij aan het formaat van een advertentie, het views, kliks of de populariteit van zoektermen.
Het is gelukkig niet nodig om al het werk zelf uit te voeren. Er kan bijvoorbeeld ook gekozen worden voor een bepaald budget en looptijd. Een algoritme zal vervolgens het budget op de meest effectieve wijze invulling geven. Zo word het maximale uit je advertentie gehaald. Je kan dit werk ook uit laten besteden door een marketing bureau. Zij zullen daarbij ook nog een marketing strategie bedenken.