Wanneer jij iets wilt verkopen, komen er allemaal verschillende verkooptechnieken naar boven die je zou kunnen gebruiken. Upsell is daarin één van de bekendste verkooptechnieken die er is. Bij upsellen probeer je een uitgebreide of verbeterde versie van een product of dienst aan de klant te verkopen. In dit artikel geef ik verdere informatie over upsell.
Wat is upsell? #
Zoals ik in de inleiding al benoemd aangaf, probeer je bij upsellen een uitgebreide of verbeterde versie van een product of dienst aan de klant te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan een fastfood restaurant. E-commercebedrijven combineren vaak upselling samen met cross-selling, en hierbij proberen ze de orderwaarde te verhogen en een hogere bedrijfsomzet te krijgen.
Waarom is het gebruik van upselling belangrijk? #
Hoewel mensen denken dat verkooptechnieken, negatieve gevoelens opwekken bij klanten, kunnen ze de winkel- of webshopervaring verbeteren, wat belangrijk is. Hierbij is het wel belangrijk dat de upselling techniek goed wordt uitgevoerd. De verkooptechniek upselling is om meerdere redenen belangrijk voor (online) retailers:
Het helpt retailers om diepere relaties met klanten op te bouwen
Upselling wordt door sommigen gezien als een ‘vuile tactiek’ om meer geld te verdienen, maar dit is totaal niet zo. Het is erop gericht om je klanten te helpen ‘winnen’ door duurdere en betere producten of diensten te leveren, die uiteindelijk meer waarde zullen opleveren.
Upselling zal leiden tot een hogere Customer Lifetime Value #
CLV is de nettowinstbijdrage dat een klant levert aan het bedrijf in de loop van de tijd. Wanneer jij je klanten een upselling product of dienst aanbeveelt, geeft dit de klant kans om jouw producten te verkennen en op deze manier langer op de website te blijven. Het helpt je om meer winst, of waarde uit de klant te krijgen, terwijl jij de winkelervaring verbetert. Hierbij is de kans aanzienlijk groter dat ze vaker terugkomen.
Wat zijn nou veel voorkomende fouten bij upselling die je klanten kunnen afschrikken? #
De verleiding om omzet te verhogen kan soms te groot zijn. Hierdoor kan je op een verkeerde manier een upselling techniek toepassen. Wanneer je de upselling verkooptechniek verkeerd toepast, zal dat klanten kunnen afschikken. Hieronder twee tips om veel voorkomende fouten te vermeiden:
Ongepaste tijd #
De timing van een upsell is van cruciaal belang. Het kan zijn dat je een klant te vroeg, of juist te laat uppselt, waarmee de kans zeer aanwezig is dat de klant het aanbod gaat weigeren. Wanneer jij de ervaring van klanten wilt verbeteren voor je bedrijf, is het belangrijk dat je niet een upsell tijdens een verkeerde timing inzet.
Geen, of weinig waarde voor de klanten #
Wanneer jij een upsell wilt gaan toepassen, is het erg belangrijk dat jij je klanten goed informeert wat voor de klant de voordelen zijn. Wanneer je een klant niet goed informeert zal de klant het aanbod weigeren, of zal het een slechte ervaring hebben met je bedrijf. Je zal ten alle tijden de waarde voor de klant, bij een duurder product, goed moeten uitleggen.