Annual Recurring Revenu verwijst naar inkomsten, genormaliseerd op jaarbasis, wat een bedrijf verwacht te ontvangen van zijn klanten voor het leveren van producten of diensten. Wanneer bijvoorbeeld een abonnee een tweejarig abonnement heeft aangeschaft voor €2000, zal de annual recurring revenue €1000 per jaar zijn. Het is een voorspelbare omzet waarop je elk jaar kan rekenen. In dit artikel staat alle informatie wat je moet weten over annual recurring revenue.
Wat is annual recurring revenue? #
Annual recurring revenue wordt vaak gebruikt met de afkorting ARR. ARR is een voorspelbare omzet waar je elk jaar op kan rekenen. Eigenlijk zijn de annual recurring revenue een maatstaf voor voorspelbare en terugkomende inkomsten dat binnen een jaar wordt gegenereerd. Dit wordt voornamelijk gebruikt door bedrijven die werken aan de hand van een abonnement
Waarom is annual recurring revenue belangrijk voor een bedrijf? #
ARR is een handige maatstaf voor hoe het ervoor staat binnen een bedrijf dat werkt met abonnementen, doordat ARR het omzetbedrag is wat een bedrijf verwacht te krijgen en herhalen, maakt het voor het bedrijf mogelijk om de voortgang te meten en eventuele groei te voorspellen. Het is daarbij ook een maatstaf om te kijken naar momentum op gebieden zoals verlengingen en upgrades en/of verlies van momentum bij verloren klanten. Hieronder staat een lijstje met waarvoor ARR vooral belangrijk en handig voor is:
- Duidelijkheid in hoe het bedrijf ervoor staat
- De omzet verhogen
- Een goede voorspelling van inkomsten
- Het zal investeerders aan gaan trekken
Hoe kan jij je ARR verhogen? #
Met gebruik van ARR moet jij nadenken over de lange termijn groei van jouw bedrijf. Maar de vraag is ook hoe jij je ARR kan gaan verhogen. Hierbij is het korte antwoord, dat ligt in de klantacquisitie, dus zoveel mogelijk mensen aan de deur moeten krijgen, maar het uitgebreide antwoord is natuurlijk een stuk langer. Hieronder zullen een paar strategieën staan waardoor je het klantverloop kan verminderen en de ARR kan verhogen.
Je ideale klanten vinden #
Elke start zou een ideaal klantenprofiel moeten hebben. Dit zou een maatstaf moeten zijn dat je gebruikt bij het maken van strategieën om aan potentiële klanten te verkopen. Wanneer jij de twijfelpunten van je potentiële klanten weet, zal jij je productaanbod veranderen zodat dat het pijnpunt zal gaan oplossen, en dat zal meer groei voor je bedrijf gaan betekenen.
In klantsucces gaan investeren #
Je moet geld uitgeven om geld te verdienen. Dit is een uitspraak wat je vast wel eens een keer hebt gehoord. Wanneer jij gebruik zal maken van bijvoorbeeld een klantensuccesteam, die ervoor zorgen dat zowel je ARR als de klanten in goede handen zijn.
Focus op lange termijn #
Wanneer jij je ARR wilt gaan verbeteren, moet jij je focussen op de lange termijn. Zo kan je bijvoorbeeld een abonnementsverhoging overwegen na de standaardperiode. Je ARR kan aanzienlijk gaan verhogen wanneer je een jaarlijkse verhoging van 5-10% opneemt, of een algehele prijsverhoging.