Als de meeste mensen het hebben over paid search advertising, hebben ze het vaak over het weergeven van advertentie op Google. Dit is natuurlijk ook niet gek. Als jij iets wilt gaan zoeken ga jij dat Googelen, en niet even ‘bing it’.
In dit artikel ga ik jou alle informatie geven over wat jij moet weten voor het draaien van advertenties op Bing.
Wat zijn Bing ads? #
Bing ads zijn in wezen de Microsoft versie van Google AdWords. Op dezelfde manier waar je met Google AdWords advertenties kunt weergeven op het Google netwerk, kan je met Bing Ads advertenties weergeven op het Bing-zoeknetwerk. Ook bij adverteren op Bing wordt er gekeken naar kwaliteitsscores en kosten per klik. Het behoort zelfs tot de mogelijkheden om een AdWords campagne te importeren naar Bing.
De basismechanismen van adverteren op AdWords en Bing is vrijwel identiek. Je kan op specifieke zoekwoorden bieden waarvan jij denkt dat Bing gebruikers zullen gebruiken. Wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert die overeenkomt met je zoekwoorden, vergelijkt Bing de biedingen en advertentiekwaliteit van de concurrerende bedrijven. Aan de hand daarvan beslist Bing welke advertenties er verschijnen.
Wat zijn nou redenen om vandaag nog te starten met Bing ads? #
Lage Kosten per klik #
Op Google is er veel concurrentie voor het adverteren op bepaalde zoektermen. Dat is soms zo hoog, dat het niet voor iedereen haalbaar is. Bing ads bieden daarvoor een goed alternatief. De kosten per klik liggen aanzienlijk lager dan bij Google, wat het interessant maakt om te kijken naar Bing ads. In sommige gevallen kan de gemiddelde kosten per klik tot wel 70% lager liggen.
Relatief lage concurrentie #
Het adverteren op Bing is een stuk minder bekend als het adverteren via Google. Dat zorgt ervoor dat de concurrentie een stuk minder is. Vooral met algemene zoekwoorden wordt er op Google vrijwel altijd in grote getalen geadverteerd. Doordat het marktaandeel van Bing laag is, denken mensen dat het niet interessant genoeg is om op te adverteren. De kans is ook dat jouw concurrenten er zo over denken, wat het adverteren op Bing interessant maakt.
Hogere conversiepercentages #
De conversiepercentages van Bing liggen doorgaans hoger dan vanuit Google. Dit houd in dat wanneer iemand op jouw advertentie klikt, de kans op een conversie hoger is vanuit Bing, ten opzichte van Google. Dit hangt wel samen af met de lage concurrentie in de zoekmachine.
Groeipotentie en marktaandeel #
Het marktaandeel van Bing is relatief laag. Daaruit blijkt dat in Nederland de zoekmachine een stuk minder populair is dan Google. Toch blijft Bing redelijk stabiel in de markt., en zien we dat het percentage blijft stijgen.
Aanwezigheid van concurrenten #
Zoals ik al eerder in het artikel aangaf, is de concurrentie van Bing een stuk minder in vergelijking met Google. Dat wil niet zeggen dat jouw concurrenten de kracht van Bing niet ontdekt hebben. Dit kan je testen door middel van relevante zoekwoorden. Dan zal je al een paar advertenties tegenkomen.
Dat is overigens geen teken dat je te laat bent met het adverteren op Bing. Om je eventuele concurrenten niet een grotere voorsprong te geven, is het wel aan te raden om zo snel mogelijk te adverteren.
Bing standaard op veel devices #
Zoals ik al heb benoemd in dit artikel is Bing onderdeel van Microsoft. Daarom zit Bing standaard geïntegreerd op verschillende platforms, zoals Windows en Xbox. Hierdoor worden veel zoekopdrachten bij veel nieuwe computers, laptops en windows phones, standaard uitgevoerd via Bing.
Online bereik vergtoren #
Hoewel het marktaandeel van Bing in Nederland relatief laag is, ligt dit in andere landen een stukje hoger. Het marktaandeel van Nederland lag in 2021 rond de 5%. In het Verenigd Koninkrijk is dit 10%, in Duitsland 8% en in België 7%. Als jij iets internationaal wilt adverteren, is kijken naar Bing ads een goede optie.
Altijd vindbaar zijn #
Om je zichtbaarheid te vergroten, is het slim om op meerdere kanalen vindbaar te zijn. Denk hierbij aan naast Facebook of Google ads, in te zetten op Bing ads. Zo zullen mensen op elk platform jou tegenkomen.