De vraag voor e-commerce managers gaat de komende jaren alleen maar toe nemen. E-commerce wordt met het jaar steeds populairder en belangrijker voor bedrijven. Wanneer de e-commercemarkt blijft groeien zal het voor mensen ook steeds meer werk zijn om hierin mee te komen. Vandaar dat er dan nog meer vraag is voor e-commerce managers. Ik leg je in dit artikel uit wanneer een e-commercemanager nodig is, en wat nou een e-commerce manager is.
Wat is een e-commerce manager? #
Een e-commerce manager is een persoon dat nauw is betrokken bij de website van een bedrijf. Vooral zal dit zijn bij de marketing-, reclame- en inhoudselementen.
Een e-commerce manager ontwikkelt de marketingplannen en zal deze ook uitvoeren. E-commerce managers waken ook over de website van jouw bedrijf en voeren de gehele zaak uit.
Hoeveel verantwoordelijkheid een e-commerce manager heeft, hangt compleet af van het bedrijf waarvoor ze werken.
Wanneer is een e-commerce manager nodig? #
Deze vraag is wel wat lastig te beantwoorden natuurlijk, omdat niet iedereen dezelfde kennis over e-commerce. Zo kan het zijn dat een e-commerce manager bij het ene bedrijf de gehele operatie uitvoert, en bij het andere bedrijf maar een paar kleinere taken uit moet voeren.
Vaardigheden van een e-commerce manager die onmisbaar zijn #
Zoals je bij elke functie bepaalde vaardigheden hebt, is dat bij een e-commerce manager niet anders. Ik zal een paar van de functie vaardigheden voor jou op een rijtje zetten:
Kennis van e-commerceplatforms #
Waarom zou jij een e-commerce manager gaan inhuren, wanneer hij niet begrijpt hoe jouw platform werkt. Een e-commerce manager moet alles weten over verschillende e-commerce platforms, zoals bijvoorbeeld Shopify.
Marketing #
Marketing is natuurlijk en enorm brede term. Dit kan van contentstrategie tot adverteren op social media zijn. Voor een e-commerce manager is het belangrijk om bekend te zijn met marketing, want zo verkoop jij nou eenmaal je merk of product.
Daarbij is kennis over SEO een must. Zo kan een e-commerce manager zorgen dat je website beter vindbaar is in zoekmachines. Daarbij is het ook belangrijk dat een e-commerce manager weet hoe advertenties op alle platformen werken. Denk aan TikTok, Google, Facebook of Instagram.
Analyse en optimalisatie van de conversieratio #
Misschien wel één van de belangrijkste vaardigheden wat een e-commerce manager moet hebben, is het kunnen analyseren en optimaliseren van conversieratio’s.
Conversiepercentages en analyses zijn cruciaal om te weten hoe een advertentie of een post loopt op social media. Wanneer een e-commerce manager dit niet weet, heeft hij geen idee of het gewenste resultaat wordt gehaald.
Vooral het kunnen optimaliseren is belangrijk. Wanneer een advertentie, of post op social media niet de gewenste resultaten haalt dan moet een e-commerce manager weten hoe hij/zij het moet verbeteren zodat de resultaten wel gehaald gaan worden.