Binnen e-commerce wordt e-mail marketing steeds belangrijker. Klaviyo is een e-mail marketingtool gemaakt voor webshops. Klaviyo maakt het mogelijk om slimme segmenten te maken op basis van jouw data, zodat je het juiste bericht op het juiste moment kan gaan versturen. Alleen weet lang nog niet iedereen wat Klaviyo nou precies is, en daarvoor is dit artikel. In dit artikel staat alle informatie over wat jij moet weten over Klaviyo.
Wat is Klaviyo? #
Klaviyo is een krachtig marketingplatform dat eigenaren van e-commerce winkels helpt, hun klanten meer persoonlijke ervaring aan te beiden. Het is, zoals ik in de inleiding al benoemde, een e-mail marketingtool dat is gebouwd voor webshops.
Waarom kiezen voor Klaviyo? #
Klaviyo is heel gebruiksvriendelijk en je kan het makkelijk koppelen met bijvoorbeeld een platform zoals Shopify. Daarbij kan je een aantal e-mail templates en flows makkelijk implementeren, zoals bijvoorbeeld herinneringen voor abandoned shopping carts. Daarbij geeft Klaviyo inzicht in loyaliteit van je klanten, het voorspelen van aankopen en in kaart brengen van je customer lifetime value.
Wat zijn de functies van Klaviyo? #
Klaviyo heeft veel verschillende functies, en ik zal een aantal van deze functies voor je op een rijtje zetten.
Dashboard #
Het dashboard van Klaviyo biedt inzicht in de activiteiten en prestaties van jouw bedrijf. Jij kan het dashboard aanpassen om relevante rapporten en KPI’s van je bedrijf te weergeven. Je kan bijvoorbeeld activiteitsfeed, campagneprestaties en totaal actief ter plaatse zien op het dashboard.
A/B-testen #
Klaviyo heeft een tool voor het A/B-testen, en hiermee kan jij je e-mails en onderwerpregels optimaliseren. Je maakt meerdere versies van je e-mails en het systeem stuurt automatisch elke versie naar een gedeelte van jouw klanten. Met Klaviyo kan jij meer e-mailvarianten testen als je het vergelijkt met concurrenten. Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een Mailchimp kan je drie verschillende e-mailvarianten per keer testen. Wanneer de A/B-tests zijn voltooid, zal Klaviyo automatisch de beste e-mailvariant naar niet geteste ontvangers sturen. Je kan ook handmatig de beste e-mailvariant selecteren, alleen deze selecteer je dan wel, wanneer het A/B-testen nog bezig is.