On Page SEO is een term dat je vaak voorbij hoort komen als het gaat over SEO. On Page SEO verwijst naar het proces van optimaliseren van pagina’s om de ranking in Google te verbeteren. In dit artikel geef ik jou veder alle nodige informatie wat jij moet weten over On Page SEO.
Wat is On Page SEO? #
Zoals ik net al benoemde verwijst On Page SEO naar het proces van optimaliseren van pagina’s op jouw website om de ranking en gebruikerservaring te verbeteren.
Het is dus het tegenovergestelde van Off Page SEO, waar het de bedoeling is dat je gaat optimaliseren voor elementen buiten jouw website, zoals backlinks.
Wat valt dan wel onder On Page SEO:
- Titeltags
- Interne links
- HTML code
- Inhoud op de pagina
- Afbeeldingen & video’s
- Gebruikerservaring
Waarom is On Page SEO zo belangrijk? #
Google werkt zijn algoritmes met regelmaat bij. Hierdoor krijgt Google beter inzicht in niet alleen de gebruikersintentie, maar ook in de algehele gebruikerservaring als een gebruiker op een pagina terecht komt.
Daarbij is gebruikerservaring cruciaal voor Google. Voor Google is dat de grootste prioriteit in het ranken van website. Het is dus van belang om dat mee te nemen in je algehele strategie voor SEO.
Hoe kan jij je inhoud optimaliseren voor On Page SEO? #
On Page SEO richt zich op SEO tactieken die je in eigen hand hebt. Om te beginnen kan je online op veel plekken een SEO checker doen. Deze tool bied je optimalisatie ideeën aan voor verschillende SEO categorieën op je website. Zo weet jij meteen waar je site nog verbeterd kan worden voor SEO.
Gebruik je zoekwoorden in eerste alinea’s #
Wanneer jij je belangrijkste zoekwoorden in de eerste alinea gebruikt, is het zowel voor de lezer als de zoekmachine duidelijk waar het over gaat. Het algoritme van de zoekmachine zoekt naar trefwoorden en termen die aanwijzingen geven over je inhoud en welke informatie het bevat.
Terwijl jij je inhoud opbouwt is het belangrijk dat jij gerelateerde zoekwoorden opneemt zodat je voort kan bouwen op het hoofdonderwerp. Denk er wel aan dat je het zoekwoord niet te vaak gaat gebruiken. Dit kan voor de lezer irritant zijn, en Google zal het spammen van zoekwoorden afstraffen.
Je URL’s optimaliseren #
Voor SEO is je URL ook niet onbelangrijk. Sterker nog, wanneer jij een URL hebt dat belangrijke trefwoorden bevat, wordt het duidelijker waar de specifieke pagina over gaat.
Zowel gebruikers als de zoekmachines moeten gemakkelijk het onderwerp van de pagina kunnen bepalen, dit geldt dus ook voor de URL links. Zorg er daarbij wel voor dat je URL’s wel goed on point zijn, zodat het makkelijk leesbaar blijft. Houd het kort, relevant en vermijd onnodige stopwoorden.
Titeltags en metabeschrijvingen optimaliseren #
Ook voor dit geldt, dat zowel de zoekmachine als de gebruiker snel moet kunnen zien waar het over gaat. Wanneer dit het geval is, zal dat gevolgen kunnen hebben op de ranking, of zullen mensen niet op je website klikken. Zorg er daarom altijd voor dat je zoekwoord in zowel je titel als je metabeschrijving terugkomt.
Schrijf unieke en geoptimaliseerde inhoud #
Wanneer jij goede inhoud hebt, kan dit heel positief werken op de SEO. Google heeft als enige taak om zoekers te geven wat ze zoeken. Hiervoor zoeken ze dus relevante, waardevolle en geoptimaliseerde inhoud.
Dan kan jij je natuurlijk nu afvragen wat geoptimaliseerde inhoud is. Geoptimaliseerde inhoud is inhoud dat gezaghebbende tekst in evenwicht brengt, en ondersteund word door trefwoordenonderzoek.