Het vinden van nieuwe klanten als bedrijf zijnde, en daarbij ook het verhogen van je omzet is, en zal altijd een uitdaging zijn. Eén van de beste manieren hoe je dit goed kan doen, is door middel van cross-selling. Cross-selling kan goed waarde toevoegen voor je bestaande klanten doordat het relaties verbetert en de omzet kan verhogen.
Wat is cross-selling? #
Cross-selling is een verkooptechniek dat wordt gebruikt om een klant meer geld te laten uitgeven. Hierin probeer je een klant meer te laten kopen van een vergelijkbaar product als aan wat er al is gekocht. Denk bijvoorbeeld aan wanneer jij een tv koopt. Bedrijven proberen altijd nog wat erbij te verkopen, zoals een HDMI-kabel, een soundbar of een drager voor op de muur. Daarbij is het voor het bedrijf ook een voordeel dat de omzet van het bedrijf wordt verhoogd.
Cross-selling wordt vaak verward met upselling. Denk hierbij wanneer je naar een fastfood restaurant gaat. Wanneer een medewerker aan jou vraagt of je bij de burger nog gratis patat wilt, is dit cross-selling. Wanneer een medewerker bij een bestelling van een medium patat, vraagt of je een grote patat wilt, is dit upselling.
Wat zijn voordelen van cross-selling? #
Nu je weet wat cross-selling is, wil je vast ook nog weten wat de voordelen zijn. De voordelen zal ik voor je benoemen.
Klanten koesteren vaak klantenservice dat voor hen persoonlijk aanvoelt. De cross-selling techniek zal klanttevredenheid vergroten en het behoud van eerdere klanten zal toenemen. Zo maak je van normale klanten sneller vastere klanten.
Het belangrijkste doel wanneer je cross-selling gebruikt is om de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Wanneer jij een hogere orderwaarde weet te krijgen, zal dat de omzet van je bedrijf gaan verhogen.
Online webshops kunne profiteren van het gebruiken van deze strategie door gebruik te maken van aankoopgegevens van klanten die voorheen gebruikt zijn. Hierdoor kan je als bedrijf zijnde relevante suggesties doen voor cross-selling.