Binnen sales, is een sales pijplijn een bekende en belangrijke term. Een sales pijplijn is een plan van aanpak, gebaseerd op onderliggende principes van het verkoopproces. Voor elk bedrijf staat de sales pijplijn centraal. Wanneer je geen sales pijplijn gebruikt, zal je mogelijk geen inzicht hebben in hoe effectief je verkoopproces is. In dit artikel geef ik je alle nodige informatie over de sales pijplijn.
Wat is een sales pijplijn? #
Een sales pijplijn is een visualisatie waarbij je kan zien waar potentiële klanten zich vinden in het verkoopproces. Een sales pijplijn zal laten zien hoeveel omzet er van de verkopers verwacht wordt in een bepaalde periode ten opzichte van de target.
Sales pijplijn fases voegen daarbij een lage verantwoording toe en maken salesdoelen gemakkelijker te bereiken door het salesproces op te splitsen in kleine en traceerbare taken. Met een sales pijplijn kunnen verkopers altijd precies en goed zien, waar hun geld, deals en overige verkoopinspanningen zijn.
Een eigen pijplijn kan je geheel zelf naar eigen wensen gaan opbouwen, daarover lees je veder in dit artikel meer, maar de volgende dingen zal je vrijwel altijd wel nodig hebben in je pijplijn:
- Eerste contact
- Kwalificatie
- Kennismaking
- Voorstel
- Acceptatie
- CRM
Wat heb je nodig voor je eigen sales pijplijn? #
Aangezien een sales pijplijn een heel belangrijk verkoopinstrument is, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je deze goed gaat opbouwen. Zorg bij het maken van een eigen sales pijplijn dat je specifieke informatie over onder andere je bedrijf, salesteam, doelgroep en klanten etc. hebt. Hieronder een paar basisdingen die je zeker bij de hand moet hebben, voordat je begint met het maken van een sales pijplijn:
- Een lijst van potentiële kopers
- Het verkoopproces van je team
- Je doelen voor de omzet die je wilt gaan behalen