Relatiebeheer is een onderdeel wat van groot belang is binnen een bedrijf. Wanneer jij een aantal relatie hebt, is dit nog redelijk makkelijk te overzien en is het overzichtelijk, maar wanneer jij een groot aantal klanten hebt, kan dat heel lastig worden. Dan zal een CRM-systeem je kunnen helpen. Maar in dit artikel beginnen we bij het begin, en zal je informatie vinden over relatiebeheer.
Wat is relatiebeheer? #
Relatiebeheer wordt ook wel klantbeheer genoemd, en is het opbouwen en onderhouden van klantrelaties met als doel deze klanten tevreden te houden. Wanneer jij klanten tevreden houdt zal de kans op een terugkerende aankoop vergoot worden. Wanneer een bedrijf of een persoon iets bij je heeft gekocht, kan je door goed relatiebeheer voor zorgen dat de klant sneller terug zal komen.
Wat is er belangrijk aan relatiebeheer? #
Zoals ik al aangaf, kan je door middel van relatiebeheer ervoor zorgen dat klanten terug zullen komen voor een nieuwe aankoop. Veel bedrijven focussen zich vooral op het binnenhalen van nieuwe klanten, terwijl ze tegelijkertijd bestaande klanten minder aandacht kunnen geven, of zelfs helemaal geen aandacht meer geven.
Wanneer je dit uit het perspectief van de klant wilt gaan bekijken, is dat ook wel een logische reden om te wisselen van aanbieder. Wanneer jij een aankoop doet, en je zal na de aankoop niets meer horen van het bedrijf, dan zal je of het bedrijf vergeten, of de service ga je missen, en dan zal je naar iets anders zoeken.
Daarbij zijn de kosten die je moet maken voor nieuwe klanten hoger, als de kosten die je hebt voor bestaande klanten. Bestaande klanten zullen ook sneller de weg naar je bedrijf vinden, omdat ze je bedrijf en product al kennen, waardoor de drempel tot een volgende aankoop een lager is.
Wat is nou goed relatiebeheer? #
Inmiddels weet je wel dat het belangrijk is om data van je klanten goed bij te houden. Zo moet je niet alleen standaardinformatie weten van een klant zoals de naam en afleveradres. Informatie wat veel belangrijker is, is het koopgedrag, de behoeften van de klant en wanneer je voor het laatst contact hebt gehad met de klant. Naast het hebben van deze informatie, moet je ook de relaties goed onderhouden, en dan zal je weten wat er speelt bij de klant, en is de kans dat diegene terugkomt, het grootst.