Een prospect is een enorm bekende term binnen den sales- en marketingwereld. Een prospect is een potentiële klant wat voldoet aan bepaalde criteria die door een bepaald bedrijf zijn opgesteld op basis van hun aanbod. In dit artikel vind je alle informatie dat jij moet weten over een prospect.
Wat is een prospect? #
Een prospect is een persoon of bedrijf wat voldoet aan de criteria van een verkoper om een potentiële klant te zijn, dus kortom is een prospect een potentiële klant. Op basis van het klantprofiel van je bedrijf, is het slim om een lijst te maken met criteria, die bepalen welk type persoon het beste zal passen bij jouw product of dienst wat je probeert te verkopen. Dit verschilt natuurlijk per bedrijf, aangezien niet elk bedrijf dezelfde dienst of product aanbiedt, maar vaak bevat dit de demografische gegevens, bedrijfsgrootte en geografische locatie.
De term prospect kan zowel gebruikt worden voor individuele personen als voor bedrijven. Een bedrijf kan op je lijst met eventuele prospect staan, maar dit betekent uiteraard niet dat je aan ieder persoon binnen dit bedrijf een sale moet doen.
Hoe werken prospects? #
Prospecting is het vinden van leads en vervolgens deze omzetten in prospects. Leads kan je op veel verschillende manieren krijgen, denk hierbij aan lijsten kopen, op internet zoeken of ouderwets in een telefoonboek kijken. Het maakt niet uit welke manier je gebruikt, vaak is het doel van leads zoeken, om ze potentiële klant te gaan maken.
Wanneer jij uiteindelijk hebt vastgesteld dat de lead een prospect zou kunnen gaan worden, zal je vervolgens werken om ze te kwalificeren volgens de andere criteria, wat je op meerdere manieren kan gaan doen, zoals door te bellen, een ontmoeting face 2 face of door middel van een e-mail.
Vaak gaan veel eigenaren van bedrijven, wat vaak beginnende bedrijven zijn, de fout in door tijd te verspillen aan een verkoopproces doordat ze geen leads hebben gekwalificeerd. Wanneer je geen leads gaat kwalificeren, zal jij veel tijd, moeite en ook geld gaan verspillen aan mensen waarvan de kans klein is dat ze tot een aankoop zullen komen.