Wanneer jij een bedrijf hebt, zal jij graag succesvol willen worden. Daarbij weten de meeste mensen ook dat je goede producten of diensten moet hebben, en ze daarbij ook goed op de markt zal moeten brengen. Daarbij is het ook zeker van groot belang om de financiële statistieken goed in de gaten te houden. Wanneer jij abonnementen verkoopt en daar afhankelijk van bent, is één van de belangrijkste gegevens de monthly recurring revenue. In dit artikel staat alle informatie wat je moet weten over montly recurring revenue.
Wat is monthly recurring revenue? #
Monthly recurring revenue zal je vaak zien met de afkorting MRR. Het zijn de maandelijkse terugkerende inkomsten, genormaliseerd naar een maandelijks bedrag. Het is een statistiek dat voornamelijk wordt gebruikt door bedrijven die gebruik maken van abonnementen.
Monthly recurring revenue is een manier om verschillende tarieven en factureringsperioden tot één enkel consistent getal dat je in de loop van de tijd kan gaan volgen, te middelen.
De berekening van de MRR is vrij eenvoudig. MRR = aantal klanten x gemiddeld gefactureerd bedrag
Waarom is montly recurring revenue belangrijk? #
Hoewel sommige mensen denken dat MRR alleen van toepassing is voor grote bedrijven, is dit niet het geval. Ook voor individuele verkopers of kleinere bedrijven kan dit gebruikt worden. Voordat je zou starten met MRR, is het wel handig om te weten waarom MRR nou belangrijk is. Hieronder staan een paar redenen waarom het belangrijk is.
Prestaties bijhouden #
Wanneer je gebruik maakt van MRR, kunnen verkopers zien hoe groot accounts zijn dat ze beheren. Wanneer jij geld verdiend aan de hand van maandelijkse terugkerende kosten, zal de kans aanwezig zijn dat je take-home betaling wordt beïnvloed, afhankelijk van het aandeel hoge of lage MRR-klanten aan wie je hebt verkocht.
Verkoopprognoses #
Net als bij vertegenwoordigers naar eigen prestaties kunnen kijken, zullen verkoopmanagers en leiders het grote geheel zien en hoe het team dit als geheel doet. Door naar het gehele montly recurring revenue te kijken, zullen ze nauwkeurige verkoopprognoses te kunnen maken. Dit zal een salesteam helpen bij het plannen voor groei op kort termijn, maar vooral op de lange termijn.
Budgettering #
Wanneer jij geen inkomstenstroom hebt, zal het moeilijk zijn om een succesvol bedrijf te gaan runnen. MRR zal bedrijfsleiders vertellen wat de hoeveelheid geld er maandelijks binnen zal komen, en weer geïnvesteerd kan worden.
Wanneer je moeite hebt om de eindjes aan elkaar te knopen, zal je in de loop van de tijd ook trends in MRR kunnen identificeren die kunnen wijzen op financiële problemen zouden kunnen wijzen. MRR is een belangrijke maatstaf voor bedrijfsplanning en besluitvorming. De hoeveelheid inkomsten dat je binnenhaalt is één van de beslissende factoren van MRR.
Wat zijn de verschillende soorten MRR? #
Binnen monthly recurring revenue zijn er vijf verschillende soorten MRR. Deze zal ik voor je op een rijtje zetten, en heel kort beschrijven wat het inhoudt:
- Nieuwe MRR, MRR van nieuwe klanten
- Uitbreiding MRR, MRR van bestaande klanten, dus upgrades
- Reactivatie MRR, de MRR van voorgaande klanten
- Contraction MRR, MRR die verloren zijn gegaan aan bestaande klanten, dus downgrades
- Churned MRR, MRR verloren aan geannuleerde klanten