Wanneer jij een eigen bedrijf hebt, wil je natuurlijk de omzet van je bedrijf gaan vergroten. Hier zijn enorm veel verschillende manieren voor, denk bijvoorbeeld aan adverteren op social media. De ene keer is iets effectief, en de andere keer niet. Wanneer jij met je bedrijf wilt sturen op nieuwe klanten, is één van de manieren wat je kan gebruiken, acquisitie. Je hebt warme en koude acquisitie. In dit artikel geef ik je informatie over koude acquisitie.
Wat is koude acquisitie? #
Met koude acquisitie benader je potentiële klanten die nog geen enkele relatie met het bedrijf hebben gehad. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je op straat op mensen afstapt en vraagt of die persoon wat van het bedrijf wilt kopen. Deze methode wordt alleen amper tot niet meer gebruikt, Wanneer je nu aan mensen vraagt waar ze aan denken bij koude acquisitie, zullen ze waarschijnlijk zeggen ‘mensen opbellen zonder dat je contact met ze hebt gehad’. De meeste bedrijven hebben wel een lijst met bedrijven of mensen die ze zien als potentiële klanten. Bij koude acquisitie ga je deze klanten allemaal bellen.
Een andere vorm is het versturen van bijvoorbeeld folders, maar dit heeft een veel mindere werking. Dit kost meer tijd, en wanneer het vanaf een klant ‘nee’ is, kan je niet de reden achterhalen.
Wat zijn de voordelen van koude acquisitie? #
Koude acquisitie is de perfecte kans voor een goede indruk. Zo zijn er dus meerdere voordelen waarom jij moet beginnen met het uitvoeren van koude acquisitie. Cold calling is hier een bekende manier van, waar je snel en relatief eenvoudig nieuwe klanten kan gaan bereiken. Een ander voordeel hieraan is dat dat wanneer je een ‘nee’ krijgt, je goed kan doorvragen en een beeld krijgt waarom de desbetreffende persoon niet wilt. En hier kan je ook weer op inspelen.
Daarbij zal je ook je naamsbekendheid gaan opbouwen. Wanneer jij iemand benaderd die nog nooit van je bedrijf heeft gehoord, zullen ze uiteindelijk wel van je bedrijf horen wat je naamsbekendheid zeker kan gaan vergroten.