De hit rate is één van de belangrijkste indicatoren wanneer jij je bezighoudt met sales, en het meet het aandeel van de gewonnen omzet in de totale omzet van je bedrijf. Niet iedereen weet het belang van deze statistiek, of wat ze er allemaal mee kunnen doen. Wanneer dit bij jou het geval is, zit je goed! In dit artikel vind je alle nodige informatie over hit rate.
Wat is hit rate? #
Hit rate is een maatstaf voor bedrijfsprestaties wat verband houdt met de verkoop. Hit rate is het aantal verbonden contacten als percentage van het totaal aantal pogingen. Het wordt gedefinieerd in termen van het aantal verkopen van een bepaald product gedeeld door het aantal klanten dat websites bezoekt, belt of zelfs een bedrijf bezoekt om meer te weten te komen over het product. De hit rate wordt gebruikt om een succespercentage van een inspanning aan te geven. Hit rates zijn niet moeilijk om te kunnen achterhalen.
Grote bedrijven gebruiken hit rates vaak als een manier om succes te bewijzen. Wanneer je de hit rate gaat meten, kan ook een succesrate of een conversieratio genoemd worden, en hiermee wordt verwezen naar de snelheid waarmee een sales persoon, prospects in klanten kan gaan omzetten.
Hoe verkoop je efficiënt met de sales hit rate #
De hit rate in het aantal sales dat je maakt als een percentage van het aantal prospects dat jij hebt geïdentificeerd.
Dit kan door middel van een gemakkelijke formule: (aantal verkopen)/ aantal prospects) x 100
De hit rate zal gaan variëren tussen verkopers binnen het bedrijf op basis van bijvoorbeeld ervaring, maar zal je helpen om jouw verkoop- en prospectieactiviteiten te gaan plannen. Wanneer je weet hoeveel verkopen je zal moeten hebben om je quotum te halen, zal jij achteruit kunnen gaan werken om te bepalen hoeveel gekwalificeerde prospect jij in je pijplijn moet hebben om dat bepaalde doel te kunnen behalen.
Hoe kan jij de hit rate gaan verhogen? #
Nu je weet wat hit rate is, en hoe belangrijk het voor je bedrijf kan zijn, wil jij waarschijnlijk je hit rate gaan verbeteren. Hieronder zal ik kort een paar voorbeelden geven hoe jij je hit rate kan gaan verbeteren:
- Zorg dat je geen tijd verspilt aan deals met klanten die minder, of weinig kans van slagen hebben. Wanneer jij je focust op de goede klanten, is de kans op een hoge conversie het hoogst
- Het is niet de bedoeling dat klantvertegenwoordigers de tijd van klanten gaan verspillen. Zorg ervoor dat je die tijd voor zowel de klant als voor jezelf kan zien als een investering
Ga goed om met sterke en zwakke punten over het bedrijf, wat je als feedback van klanten