Go-to-marketing is een plan dat je zal helpen bij het definiëren van je ideale klanten, coördineren van je berichten en het positioneren van een product voor lancering. Een go-to-marketing strategie houdt daarbij ook belangrijke bedrijfselementen op dezelfde lijn met hetzelfde plan, zodat je aan de marktbehoefte kan voldoen. Doordat niet iedereen nog precies weet wat go-to marketing inhoud, zal ik in dit artikel daar informatie over geven,
Wat is go-to-marketing? #
Go-to-marketing zal je vaak tegenkomen met de afkorting GTM. Go-to-marketing is een plan wat beschrijft hoe bedrijven met klanten kan communiceren om ze te overtuigen hun dienst of product te kopen en een voordeel te krijgen ten opzichte van de concurrenten. Een go-to-marketing strategie bevat tactieken met prijsstelling, verkoop, lanceren van nieuwe producten of diensten, productbranding etc.
Waarom heb je een go-to-marketing strategie nodig? #
Een go-to-marketing strategie is van groot belang. Zelfs als je veel geld, moeite en tijd stopt in het ontwikkelen van een nieuw product of een nieuwe dienst, kan een slechte go-to-marketingzorgen dat je project niet zal gaan slagen, dat hebben ook de allergrootste merken wel eens gemerkt.
Het maken van een go-to-market plan kan ervoor zorgen dat veel fouten en onoplettend voorkomen kunnen worden die eventuele nieuwe lanceringen van producten of diensten zouden kunnen belemmeren. Een go-to-marketing strategie zal alleen niet gegarandeerd mislukkingen voorkomen gaan worden, maar het kan je helpen om verwachtingen te gaan managen.
De belangrijke punten uit een go-to-marketing strategie #
Het is altijd handig om belangrijke punten uit een go-to-marketing strategie te weten, vooral wanneer je nog redelijk onbekend bent met dit.
Dit zijn de belangrijkste punten uit een go-to-marketing strategie:
- Product-market Fit: Welke producten lossen welke problemen op?
- Doelgroep: Wie hebben het probleem waar jouw product waarde voor kan bieden? Wat is het budget van die personen? En wat zijn redenen om niet voor jouw product te kiezen?
- De concurrentie en vraag: welke bedrijven bieden hetzelfde aan als wat jij doet? Is er veel vraag naar wat je aanbiedt?
- Distributie: via welk kanaal ga je als bedrijf zijnde dit product of dienst aanbieden?