Een Customer Data Platform, je hoort er steeds vaker dingen over. Het is over het algemeen iets waarvan de meeste mensen binnen de marketing- en saleswereld weten wat het is. Maar wanneer je dit nog niet weet, omdat je bijvoorbeeld nog weinig ervaring hebt, dan zit je hier goed. In dit artikel staat alle informatie wat je moet weten over Customer Data Platform.
Wat is een Customer Data Platform? #
Een Customer Data Platform zal je vaak tegenkomen met de afkorting CDP. Een Customer Data Platform is een software wat klantgegevens verzamelt en organiseert op verschillende contactpunten en wordt gebruikt door andere systemen en marketinginspanningen. Customer Data Platforms bouwen klantprofielen op door gegevens vanaf allemaal partijen binnen te halen. Dit zal CRM en DMP, e-mail en social media-activiteiten omvatten.
Wat doet een Customer Data Platform? #
Wanneer jij als bedrijf zijnde je klant beter wilt proberen te begrijpen, dan zal de CPD worden gebruikt om gegevens te verzamelen van allemaal contactpunten van bijvoorbeeld Facebook of de website van het bedrijf. De CPD zal alle datapunten gaan verzamelen, en deze doorzetten in een makkelijk te begrijpen klantprofiel waardoor dit profiel voor andere systemen ook bruikbaar is.
Door CDP is je bedrijf in staat om segmentatie te gebruiken om de doelgroep beter te kunnen begrijpen en meer gepersonaliseerde campagnes te creëren. Het bedrijf zal gemakkelijk een advertentiepubliek kunnen creëren op basis van iedereen die een specifieke pagina op de website bezocht heeft.
Uit welke gegevens bestaat een Customer Data Platform? #
De CPD’s hebben klantgegevens nodig om te kunnen functioneren, en hoe beter de gegevens, hoe beter de CPD kan functioneren. In tegenstelling tot gegevens van de eerste partij, de gegevens die je rechtstreeks van de klant verzamelt, zijn gegevens van derden gebruikersgegevens die bedrijven delen met andere bedrijven. De gegevens van derden worden vaak onder andere gebruikt om nieuwe potentiële gebruikers te kunnen targeten voor advertenties of om websites te personaliseren voor nieuwe bezoekers.
CPD’s nemen first-party gegevens en zorgen dat deze nuttig gemaakt worden voor jou via een proces dat klantgegevensintegratie genoemd wordt. Deze vorm van data integratie bevat combineren van informatie en identifiers uit andere databases tot wel beruikbare vorm die je kan gebruiken voor analyses.