Zie jij het je al voor je? Een wereld zonder contactenapp op je telefoon. Dat is vrijwel niet meer voor te stellen. Telefoonnummers zijn voor de meesten ook moeilijk om te onthouden, laat staan e-mailadressen of andere contactgegevens. Wanneer je dat ook nog eens voor meerdere klanten moet gaan onthouden, is niet te doen. Daarom gebruiken veel bedrijven een CRM-systeem, wat dit probleem oplost. In dit artikel lees je alles over een CRM-systeem.
Wat is een CRM-systeem? #
CRM staat voor Customer Relationship Management, dus klantrelatiebeheer. Zoals je eigenlijk dus al hoort, is een CRM-software een systeem voor het beheren van relaties met je klanten.
Je kan het gebruiken om interacties, gegevens en notities bij te houden van klanten of potentiële klanten bij te houden.de gegevens worden opgeslagen in een database en deze zijn toegankelijk voor meerdere personen binnen de organisatie.
Wat doet een CRM-systeem? #
Het voornaamste doel van een CRM-systeem is het contactbeheer. Met een CRM-systeem kan jij gegevens voor elk soort contact, van leads tot aan echt zakelijke partners, opslaan en beheren. De beste CRM-systemen laten in één oogopslag zien hoe warm of koud een lead is, aan de hand van leadscores.
Waar sommige mensen soms de fout is gaan, is dat ze denken dat een CRM-systeem ook helpt bij backend-activiteiten, maar dit is niet het geval. En uiteraard kunnen CRM-systemen ook niet laten zien, wat ze niet kunnen zien of meten.
Hoe kan jij het beste halen uit je CRM-systeem? #
Een CRM-systeem zal je alleen goed kunnen helpen bij het beheer van klantrelaties, wanneer je het volledig benut. Hieronder twee tips:
Verander het in een productiviteitstool #
Gebruik een CRM-systeem daadwerkelijk voor alles! Wanneer jij een CRM-systeem hebt, en je deze niet volledig gebruikt is het zonde. Ga dus een CRM-systeem niet alleen gebruiken voor klantgegevens, en vervolgens notities van een gesprek met een klant ergens anders opschrijven.
Gebruik je CRM als plek waar je alles vermeld over je klant, dus bijvoorbeeld ook wat er in een gesprek is gezegd. Wanneer jij dit neemt als belangrijkste bron van je werk, zal je bij elke stap in het proces veel tijd gaan besparen.
Maak gebruik van CRM-automatisering #
Ondanks dat veel CRM’s worden geleverd met automatiseringsfuncties om je processen te beheren, kan jij daarbij ook nog automatiseringstools gebruiken om je leads beter te kunnen benutten. Je kan dan dingen doen zoals automatisch contacten aan je CRM laten toevoegen. Uiteindelijk moet een CRM-systeem je niet alleen een plek bieden om leads te kunnen beheren, maar ze ook voor jou beheren.