Cold e-mailing is een populaire B2B methode om contact te krijgen met potentiële klanten die nog geen contact hebben gehad met het bedrijf. Daarbij vinden potentiële klanten het minder storend om een mailtje te krijgen, als dat ze een ongevraagd belletje krijgen. Cold e-mailing is zeker een methode wat handig is om te weten voor je bedrijf, en daarom vind je in dit artikel alle informatie over cold e-mailing.
Wat is een cold e-mail? #
Een cold e-mail is een manier om zakelijke relaties aan te gaan. Het is een ongevraagde e-mail dat wordt gebruikt als een e-mailstrategie om je bedrijf te introduceren bij de ontvanger, die nog nooit eerder een contact heeft gehad met je bedrijf. Vaak wordt dit door de war gehaald met spammails. Maar ondanks dat het wel makkelijk op een spammail kan lijken, is een cold e-mail dat zeker niet. Een cold e-mail kan je zien als een manier om via de mail ‘hoi’ te zeggen naar de potentiële klant.
Wat is het verschil tussen spam mails en cold mails #
Zoals ik net al aangaf, worden cold mails vaak door de war gehaald met spam mails. Maar er zitten wel degelijk aardig grote verschillen in.
Zo is ten eerste het publiek anders. Wanneer je gebruik maakt van spam mails, dan is het bedoeld om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Bij cold e-mailing is het de bedoeling dat jij je mails gericht naar potentiële klanten stuurt.
Naast het publiek, is ook de stijl anders. Doordat je cold e-mails naar potentiële klanten stuurt, zullen deze gericht zijn, waar het bij een spam mail gaat om een algemene mail wat voor iedereen hetzelfde is.
Tot slot is ook de precisie anders. In een spammail zullen er niet specifieke dingen staan, omdat iedereen wat anders zoekt. Wanneer je aan cold e-mailing doet, kan je de mails al een stuk preciezer maken omdat je het naar een potentiële klant stuurt.
Waarom is cold e-mailing belangrijk? #
Er zijn enorm veel redenen waarom cold e-mailing belangrijk is, of kan zijn voor je bedrijf. Hieronder staan drie belangrijke redenen:
Netwerk #
Het hebben van een goed, en groot netwerk is voor iedereen enorm handig. Je kan cold e-mailing gebruiken als een hulpmiddel om contact te zoeken met grote, potentiële klanten. Je kan hierbij een korte introductie over jezelf en je bedrijf delen, zodat je de ontvanger al meteen een beetje kennis laat maken met je bedrijf en jou als persoon.
Leadgeneratie #
Dit is eigenlijk wel de meest voor de hand liggende, want met cold e-mailing wil je natuurlijk leads binnenhalen. Je zal moeten beginnen met het opbouwen van een relatie en vervolgens ga je langzaam stappen zetten om deze klant tot een waardevolle klant te krijgen. Daarbij is het voordeel dat cold e-mailing erg gericht is.
Merk bewustzijn #
Het laatste belangrijke punt van cold e-mailing wat ik ga benoemen is merk bewustzijn. Cold e-mais helpen bij het opbouwen van merkbekendheid vanwege het doel van de mail. Deze zijn vaak gericht op prospects die nooit eerder contact hebben gehad met jou bedrijf. Met behulp van cold e-mailing kan jij je product of dienst aan de prospects voorstellen en hierdoor ook het merk bewustzijn bij meer mensen vergroten.