Het is belangrijk om de basis te kennen van churn rate. Om dit te doen kan jij je churn rate berekeningen niet l te ingewikkeld maken, anders zullen ze de impact verliezen. Niet iedereen kent alleen de basis van churn rate, maar dat maakt niet uit want dan ben je op het juiste adres. In dit artikel vind je alle nodige informatie over churn rate.
Wat is churn rate? #
De churn rate, wat misschien wel beter bekend is als klantverloop, is de snelheid waarmee klanten stoppen met zaken doen met het bedrijf. Dit wordt vaak gebruikt door bedrijven die gebruik maken van abonnementen of contracten. Het is dus als het ware hoe snel mensen besluiten het contract of abonnement op te zeggen.
Wat zijn voordelen van churn rate? #
Het grootste voordeel voor een bedrijf van het weten van de churn rate, is dat je inzicht en duidelijkheid hebt over hoe goed de klanten worden behouden, wat daarbij een weerspiegeling is van de kwaliteit van de service of product wat het bedrijf levert.
Wanneer jij als bedrijf zijnde ziet dat de churn rate van periode tot periode toeneemt, zal je moeten begrijpen dat een bepaald onderdeel hoe jij je bedrijf runt, gebrekkig is. Zo kan je met je bedrijf bijvoorbeeld een defect product leveren of een slechte klantenservice hebben.
Wanneer jij met je bedrijf weet wat de churn rate is, en waaraan het ligt, zal je begrijpen waarom klanten zullen vertrekken en waar je het bedrijf kan gaan repareren. Een reden dat daarbij ook komt kijken, is dat wanneer jij klanten weet te behouden, dat in kosten veel goedkoper is als dat je nieuwe klanten moet gaan werken.
Waarvoor gebruik je churn rate? #
Je kan churn rate op veel verschillende manieren gebruiken, hieronder staan een paar manieren:
- Als maatstaf hoe je bedrijf er voorstaat met de vooruitzichten op lange termijn
- Bijhouden of je klantbehoud verbetert
- Erachter komen welke wijzigingen een negatief effect hebben op klantenbehoud
- Uitzoeken welke klanten het meest succesvol zijn voor je bedrijf
- Voorspellen wat de prestaties van je bedrijf kunnen gaan doen
Hoe bereken je de churn rate? #
Het is handig om te weten hoe jij je eigen churn rate kan berekenen. Hier een paar eenvoudige en effectieve stappen hoe jij het kan berekenen:
Kies een bepaalde tijdsperiode
Kies als allereerste een periode waarvan jij de churn rate wilt weten. Dit kan bijvoorbeeld een week, maand, kwartaal of een jaar zijn. Wat het meeste voorkomt, is dat mensen de churn rate percentage willen weten van een maand, en dit is ook wat ik jou zou aanraden.
Bereid je gegevens voor #
Hierbij is het belangrijk om je gegevens goed op orde te hebben. Noteer voor jezelf hoeveel klanten jij aan het begin van de periode had, en welke klanten hun contract of abonnement hebben opgezegd, of niet zullen gaan verlengen. Zo weet jij ook hoeveel klanten je bent kwijtgeraakt in een periode.
Pas de formule toe #
De gegevens die jij hebt genoteerd ga je dan gebruiken in een formule. De formule is alsvolgt:
Churn rate = (aantal verloren klanten in een periode)/ (aantal klanten aan het begin van de periode)
Stel je had aan het begin van de maand april 150 klanten, en je bent 7 klanten verloren, dan zal de berekening als volgt zijn:
Churn rate = (7)/ (150) = 0,05
Maak er tot slot een percentage van #
Als allerlaatste zal je er een percentage van moeten maken. Wanneer je ervoor kiest om er een percentage van te maken, zal dit je resultaat begrijpelijker maken. Vermenigvuldig het berekende getal met 100, dus dan is de berekening als volgt:
0,05 x 100 = 5%
Je churn rate percentage is dan 5%, wat inhoudt dat 5% van de klanten in de maand april weg zijn gegaan.