Wanneer je in de marketing of saleswereld zit, dan heb je zeker weten wel eens van de term B2C gehoord. B2C wordt wel eens door de war gehaald met B2B, maar er zit toch een duidelijk verschil tussen B2B en B2C. In dit artikel geef ik je alle informatie wat je moet weten over B2C.
Wat is B2C? #
B2C staat voor business to consumer en houdt het proces in waarbij producten en diensten rechtstreeks van een bedrijf aan de consument verkocht, en dit zullen de eindgebruikers zijn van docenten en producten. De meeste bedrijven die rechtstreeks aan consumenten verkopen, kunnen de naam B2C krijgen.
Waarop moet je letten wanneer je aan B2C doet? #
Wanneer jij gebruik maakt van business to consumer marketing zal dit er, geheel logischerwijs, anders aan toe gaan dan business to business-marketing. De B2C markt zit namelijk anders in elkaar dan de B2B markt. Hieronder staan twee redenen waar je rekening mee moet houden wanneer jij aan consumenten levert.
Consumenten willen mooie of leuke producten #
Waar ondernemingen alleen zullen kijken naar of het winstgevend of tijdsbesparing wat je product kan bieden, hebben consumenten als eerst, en meer oog voor producten die er mooi uitzien, of waar ze veel plezier uit kunnen halen.
Je kan hier als voorbeeld bepaalde reclames pakken, waar je soms ziet dat bedrijven weinig tot geen aandacht wordt besteed aan de functie van het product of dienst, maar vooral inspelen op emotionele context bij het product of dienst. Dit zie je vaak bij een reclames van een auto. Bij een reclame van een auto wordt vrijwel amper over de functies van de auto gesproken.
De beslissing wordt vaak door een enkele klant genomen #
In de B2B markt is het vaak zo dat beslissingen voor aankopen worden gemaakt aan de hand van vergaderingen binnen een managementteam. In de B2C markt is het vaak zo, dat de consument zelf beslist of er een aankoop wordt gedaan. Dit houdt daarbij ook in dat een consument sneller een aankoop zal gaan doen, dan bedrijven in de B2B markt, aangezien consumenten niet hoeven te vergaderen.