Wanneer jij in den marketing of sales wereld zit, heb jij de term B2B zeker weten een keer gehoord. Het is een enorm bekende term, waarvan de meeste mensen ook wel ongeveer weten wat het inhoudt. In dit artikel vind je alle nodige informatie over B2B.
Wat is B2B? #
B2B staat voor business to business en is een vorm van transactie tussen bedrijven, dus bijvoorbeeld tussen fabrikant en een groothandel of een groothandel en een detailhandelaar. Het is dus een businessmodel waarin betrokken partijen producten of diensten creëren voor andere bedrijven en organisaties. Ongeacht hoe groot je bedrijf is, je zult op een geven moment producten of diensten van een ander B2b bedrijf moeten kopen.
Wat maakt B2B anders dan B2C? #
Wanneer je als bedrijf in business to business branche zit, zullen er minder potentiële kopers te vinden zijn. In de verkoopprijs zit over het algemeen vooral de waarde van B2B. In de business to business branche waar grote bedrijven zich ook richten op andere grote bedrijven, gaat hem om bedragen wat voor een particulier een stuk minder aantrekkelijk is. Daarbij worden er ook grotere aantallen geleverd, dit is vaak in honderd of zelfs honderden. Dit is als particulier zo goed als altijd onmogelijk om te ontvangen.
Uiteraard zit er ook een verschil in de markten. In de B2C zijn de consumenten de markt uiteraard. De klanten zullen andere segmentatie criteria kennen zoals gemiddelde inkomen, woonplaats en klantgedrag.
Hoe kunnen B2B bedrijven hun marktaandeel vergroten? #
Wanneer jij een B2B bedrijf hebt, zal je wel hebben gemerkt dat het veel uitdagingen met zich meebrengt. Maar ondanks de uitdagingen wat het met zich meebrengt, zijn er zeker een paar manieren om de inkomsten en het marktaandeel te verbeteren. Hieronder zullen er twee staan:
Gebruik zoekwoordgerichte marketing #
B2B bedrijven geven prioriteit aan websites met goede kwaliteit en hoge zoekresultaten van de zoekmachines. Hierbij is het daarom slim om gebruik te maken van gerichte zoekwoorden waarvan de kans aanwezig is dat concurrenten deze over het hoofd zien, zodat je hierop voordeel kan krijgen ten opzichte van concurrenten.
Probeer direct marketingcampagnes #
Als jij je salesteam wilt helpen met leads genereren, zal je erover na kunnen denken om bijvoorbeeld mail flows op te bouwen. Met een CRM-software kunnen e-mailflows en follow-ups goed gemaakt maken. Probeer minimaal één keer per maand contact te hebben met de persoon wat de beslissing maakt, zodat het betrouwbaar overkomt. In de loop van de tijd zal je bekendheid en vertrouwen gaan krijgen, en vanzelf door middel van campagnes leads gaan genereren.