Het is misschien heel cliché gezegd, maar kennis is macht. Ondanks dat het cliché is, is het wel waar. Bedrijven besteden veel tijd, moeite en energie aan het krijgen van klanten en feedback, en dit kan door allerlei verschillende manieren. Denk aan enquêtes, heatmaps etc. Het verzamelen van informatie is cruciaal om te doen. In dit artikel bespreek ik actionable insights, en vind je alle nodige informatie.
Wat zijn actionable insights? #
Actionable insights zijn conclusies die worden getrokken uit gegevens die direct omgezet kunnen worden in een bepaalde actie. Ze maken duidelijk welke acties ondernomen moeten worden of hoe mensen denken over een vraag. Bedrijven gebruiken bruikbare inzichten om beslissingen te nemen op basis van gegevens.
Waarom zijn actionable insight belangrijk? #
Actionable insights helpen je bij het nemen van beslissingen. Sterker nog, ze stellen je in staat om weloverwogen beslissingen te nemen. Sommige bedrijven kiezen ervoor om nieuwe dingen te proberen zonder dat er data zijn, maar dat brengt veel risico’s met zich mee. Ook zeggen veel bedrijven dat ze graag data gedreven willen zijn, maar uiteindelijk maken diezelfde bedrijven ook vaak een andere keuze. Dit is vaak door factoren buitenaf, of dat ze niet weten wat ze met de data aan moeten, omdat de data niet goed is waardoor ze niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.
Plekken om actionable insights te krijgen #
Kwalitatieve gegevens zitten vol actionable insights, hierbij kan je denken aan feedback van klanten. Wanneer je dit gaat vergelijken met numerieke gegevens, geeft het je antwoorden waarom klanten zich gedragen op een bepaalde manier. Hieronder laat ik twee plekken zien die je kan gebruiken om feedback van klanten te verzamelen en te gebruiken voor actionable insights.
Online reviews #
Online reviews zijn een geweldige manier om feedback van klanten te verzamelen. Je hebt verschillende tools die van onschatbare waarde zijn om dit soort gegevens te analyseren en om deze te gebruiken voor je inzichten. Zoek eerst de openbare product of dienstrecensies van je concurrenten online, en gebruik deze vervolgens in de tekstanalyseproduct en dan kan je de reviews
Social media #
Ook op social media kan jij goed waardevolle inzichten krijgen. Wanneer jij deze goed en duidelijk analyseert, kan jij hier veel informatie uit halen en daarop inspelen.