In de onlinemarketingwereld is het van belang dat jij je bedrijf laat groeien, althans dat is het doel van de meeste bedrijven. Dit kan je goed doen door middel van acquisitie. Logischerwijs, is het wel belangrijk om te weten wat het inhoudt, wil je hier gebruik van maken. Daarom staat in dit artikel alle informatie wat je moet weten over acquisitie.
Wat is acquisitie? #
Acquisitie is een proces van het behouden en aantrekken van nieuwe klanten, aan de hand van marketingstrategieën. Dit combineert allerlei verschillende bronnen, zoals media en betrokkenheidstools, om het bewustzijn over je bedrijf of product/ dienst te vergroten, klanten aan te moedigen je producten of diensten te kopen en terug te komen om opnieuw een aankoop te doen.
Hoe kan jij een strategie ontwikkelen? #
Het is belangrijk wanneer je aan acquisitie doet, dat je een duidelijke strategie hebt. Wanneer jij geen duidelijke strategie hebt, zal het resultaat ook een stuk minder zijn. Hieronder staan enkele stappen hoe je digitaal een goede acquisitiestrategie kan gaan maken:
Weet wat je publiek is #
Wanneer jij weet wat je doelgroep is, kan jij het koopgedrag van de doelgroep onderzoeken, je klantenbestand begrijpen en een digitale marketingstrategie aanpassen naar de wensen van de doelgroep. Klanten gebruiken allemaal andere kanalen, voor allemaal verschillende dingen. En elk platform, en voor elk doeleind zijn weer andere statistieken.
Vragen die je klanten kan stellen om ze beter te kunnen leren kennen:
- Weet jij zelf wie jouw doelgroep is
- Ken jij het gedrag en/of interesses van je doelgroep
- Heb je de wel de concurrenten geanalyseerd om te kijken waar je bedrijf staat in de markt
Onderzoek klantkanalen en kies strategieën #
Het is het slimste om het profiel van je doelgroep te gebruiken om je energie en budget te concentreren op de belangrijkste kanalen die je doelgroep en klanten gebruiken. Dit is slimmer dan te doen, als al je energie en budget te verdelen over alle kanalen, want dan zal je minder resultaat gaan halen. Wanneer jij een jongere doelgroep hebt, is het niet slim om je budget en tijd te stoppen in kanalen waar de doelgroep een stuk hoger ligt.
Klantgegevens verzamelen #
Wanneer jij je acquisitiekanalen en -strategieën wilt gaan beoordelen, heb je gegevens nodig. Het kan je laten inzien welke kanalen de meeste klanten bereiken en welke campagnes goed draaien. Door deze gegevens te verzamelen en te analyseren zal je inzicht gaan krijgen in het klantgedrag. Wanneer je inzicht hebt in klantgedrag, zal jij je strategieën veder kunnen ontwikkelen.