Wanneer jij denkt dat sales prospecting gaat over bijvoorbeeld non-stop cold calling, met daarna een geautomatiseerde reeks aan e-mails en wat extra cold calling, dan denk je dat verkeert. Het belangrijke aan het sales prospecting wordt voortdurend als het ware verstoord door nieuwe technieken en technologie. Daardoor weet niet iedereen wat het precies inhoudt. In dit artikel vind je de nodige informatie wat je moet weten over sales prospecting.
Wat is sales prospecting? #
Bij sales prospecting draait het om het vinden van potentiële kopers of klanten – wat prospects genoemd worden – voor je producten en ze te bereiken, zodat jij ze in een salesfunnel kan plaatsen, totdat ze hopelijk een aankoop hebben gedaan.
Vandaar dat sales prospecting zo belangrijk is. Daarbij is het zo, hoe beter jij prospects weet te vinden aan wie jij waarde kan leveren met je product of dienst, hoe groter de kans zal zijn dat ze tot een aankoop zullen komen.
Hoe kunnen sales prospecting tools het proces verbeteren? #
Met hoe de technologie inmiddels is ontwikkeld, kan je de vraag ‘hoe kan een sales prospecting tool je proces verbeteren’ vervangen in ‘op welke manieren kan een sales prospecting tool je proces verbeteren’. De technologie kan je inmiddels op enorm veel manieren helpen.
Ondanks er geen één software is dat ooit de waarde van een gepersonaliseerde benadering kan vervangen, zijn er wel veel tools die je kan gebruiken om het proces meer, of volledig te kunnen automatiseren. Wanneer jij je lijsten maakt met doelen voor cold calling of e-mails, zal je de meest gedetailleerde data nodig hebben. Wanneer je dit niet hebt, zal je waarschijnlijk mensen gaan bereiken waarvan de kans heel klein is dat ze een aankoop zullen gaan doen, doordat ze bijvoorbeeld al paar jaar terug weg zijn gegaan als klant. Sales prospectings van slechte kwaliteit kunnen de prestaties van je salesteam erg beïnvloeden, dus daarom is het belangrijk dat je goed onderzoek doet.