Forecasting is een belangrijk onderdeel wanneer jij een zakelijke beslissing moet gaan nemen. Het maakt niet uit hoe groot je bedrijf is, forecasting zal je bedrijf altijd helpen met het management van de organisatie te anticiperen op belangrijke trends in bedrijfsindicatoren. Niet iedereen weet precies wat forecasting is, en wat het precies inhoudt. In dit artikel geef ik je informatie wat je moet weten over forecast.
Wat is forecast? #
Forecast is een techniek waarbij je gegevens als input gebruikt om geïnformeerde schattingen te maken die gebruikt kunnen worden in het voorspellen van trends. Veel bedrijven maken hier gebruik van, zowel kleinere bedrijven als grotere, en gebruiken dit zodat ze kunnen bepalen hoe zij hun budgetten kunnen toewijzen of plannen voor verwachte uitgave in een bepaalde periode. Dit baseren ze vaak op de verwachte vraag naar een bepaald product of dienst.
Wat is er belangrijk aan forecasting? #
Wanneer jij de toekomstige trends kan gaan voorspellen, kan dit om heel veel redenen gunstig zijn. Forecasting is belangrijk om dat het voor veel dingen gebruikt kan worden. Hieronder zie je een paar voorbeelden waarvoor je het kan gaan gebruiken:
Het succes van een nieuwe onderneming inschatten #
Wanneer je net start met een nieuw bedrijf kan een goede forecast cruciale informatie onthullen wat een toekomstig succes van het bedrijf kan gaan bepalen. Forecasting zullen enkele risico’s en onzekerheden onthullen waarmee een nieuw bedrijf mee geconfronteerd kan gaan worden.
Financiële behoeften inschatten #
Het inschatten van de financiële behoeften is iets wat enorm belangrijk is, en zal één van de belangrijkste toepassingen zijn van forecasting. Het kan je bedrijf helpen met de financiële toekomst te bepalen door een schatting te maken van toekomstige verkopen, het nodige kapitaal voor ontwikkelingen voor producten in de toekomst en andere geschatte uitgaven.
Helpen de juiste beslissingen te nemen #
Een groot deel van beslissingen in het managementbeslissingen wat wordt genomen, wordt genomen door te vertrouwen op nauwkeurige forecasting. Veel bedrijven, of het nou grote of kleinere bedrijven zijn, hebben regelmatig te maken met allerlei verschillende potentiële onzekerheden. Hierbij kan je denken aan seizoen trends bijvoorbeeld. Wanneer jij dit weet te voorspellen, kan je hier heel vele tijd mee besparen, en een goede omzet behalen.