In de sales, kent vrijwel iedereen wel de term discovery call. Een discovery call behoort tot één van de belangrijkste gesprekken in het verkoopproces. Discovery calls bepalen het verloop van het traject van de deal, en al het andere wat je in het verkoopproces gaat doen. Wanneer de discovery call goed wordt uitgevoerd, zal je een goede relatie met je klant kunnen gaan opbouwen. In dit artikel zal je alle informatie vinden over discovery calls.
Wat is een discovery call? #
Een discovery call is het eerste gesprek wat je als sales persoon hebt met een prospect, wanneer deze voor het eerst interesse heeft getoond in je product of dienst. Het is de eerste kans dat jij de prospect kan spreken, en kan leren kennen om te kijken of deze persoon geschikt is voor je bedrijf.
Discovery calls geven je de kans om vragen te stellen over de behoeften en de doelen van de prospect. Wanneer je over deze informatie beschikt, zal dit later nuttig zijn in het verkoopproces, wanneer de leads al wat opgewarmd zijn en klaar zijn om meer over je product te horen.
Wat is het doel van een discovery call? #
Het doel van een discovery call is dat zowel de koper, als de verkoper elkaar kunnen kwalificeren. Wanneer je als zowel de koper als verkoper kwalificerende vragen stelt, is het doel om te bekijken of er een goede match is tussen de koper en het bedrijf, en of ze elkaar van waarde kunnen zijn.
Wanneer je dit vanaf de verkoper gaat bekijken, is het zijn doel om de problemen en de verwachtingen van de prospect te snappen. Hierbij zal hij ook gaan proberen te ontdekken of er inefficiënties zijn in het bedrijf van de koper. Hierbij kan er gedacht worden aan veel betalen voor een oplossing dat vrijwel hetzelfde is, of waar die meer tijdwinst kan halen.
Als je het vanaf de koper gaat bekijken, dan is het hun doel om te kijken welke verkoper het meest de situatie, tot in details begrijpt. Hierbij zullen de prospects vragen gaan stellen, en willen ze vaak weten wat de kosten zullen gaan zijn. Hierbij is het belangrijk dat de koper een goede relatie met de verkoper zal gaan ontwikkelen en erop moeten vertrouwen dat de verkoper een goede en betrouwbare oplossing kan leveren.