Wanneer jij je bedrijf wilt laten groeien, heeft je bedrijf een solide systeem nodig voor het vinden van gekwalificeerde leads. Al je inspanningen voor het genereren van leads kunnen twee soorten leads opleveren: inbound en outbound leads. In dit artikel ga ik voor je de inbound leads behandelen, en je daar alle informatie over geven.
Wat is een inbound lead? #
Een inbound lead is simpel gezegd een persoon dat je organisch hebt weten aan te trekken. Inbound leads zijn dus leads die rechtstreeks contact met je opnemen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat inbounds leads je bedrijf, of jou hebben leren kennen via social media. Je kan inbound leads onderscheiden in drie verschillende categorieën:
- Marketinggekwalificeerde leads: deze hebben eenvoudige acties uitgevoerd zoals bijvoorbeeld bezoeken aan de website of eventueel het invullen van een leadregistratieformulier.
- Verkoop gekwalificeerde leads: verkoop gekwalificeerde leads zijn leads die veder gaan dan consumeren van inhoud, en daadwerkelijk interesse tonen. Deze leads vragen bijvoorbeeld ook naar prijzen
- Product gekwalificeerde leads: deze leads hebben producten of diensten van je bedrijf al gebruikt, bijvoorbeeld in een proefperiode, en hebben uiteindelijk meer geïnvesteerd.
Wat zijn nou handige manieren voor het genereren van inbound leads? #
Je kan het beste goede inbound leads naar je website krijgen door middel van een goede strategie. Je wilt natuurlijk niet zomaar iedereen binnenhalen, want dan zullen er veel slechte leads zijn. Je wilt leads binnenhalen die in je buyer persona vallen. Hieronder staan drie technieken die je kan gebruiken voor het genereren van inbound leads;
Contentmarketing #
Het is slim om contentmarketing te hebben als centraal onderdeel van je inbound leads. Wanneer je waardevolle inhoud aanbiedt wat je prospects kan informeren, waarde kan geven en opleveren, zal jij een goede inruk van je bedrijf opbouwen naar de prospects toe. Een paar voorbeelden van contentmarketing kunnen zijn:
- Blogs
- Video’s
- Advertenties
SEO #
Google is de grootste en bekendste zoekmachine die er is. Het heeft miljarden zoekopdrachten per dag. De kans is heel groot dat veel van je prospects zal bereiken via Google en andere zoekmachines. Prospects zijn in zoekmachines nou eenmaal opzoek naar iets wat ze waarde kan geven. Hierbij is het dan ook belangrijk om waardevolle inhoud te creëren. Naast waardevolle inhoud creëren, kan er ook worden gewerkt aan je inhoud dusdanig maken, dat je beter vindbaar zal zijn in zoekmachines, wat tot meer organisch verkeer kan leiden.
Om je inhoud te optimaliseren, is het slim om het volgende te doen:
- Gebruik strategische doelzoekwoorden. Denk aan titels, kopteksten, URL’s etc.
- Intern linken naar informatie wat relevant is op je eigen website
- Externe links verzamelen
- Zorg dat je lezers een goede gebruikerservaring krijgen
Social media marketing #
Heel veel mensen maken tegenwoordig gebruik van social media, waaronder waarschijnlijk veel mensen binnen jouw publiek. Daarom is het slim om gebruik te maken van social media marketing. Hiermee kan je een hele grote doelgroep bereiken.
Hierbij maken wel veel bedrijven de fout, dat ze meteen op alle platformen aanwezig willen zijn, wat zelf veel tijd en inspanning kost. Hieronder staan een paar tips voor het richten op social media marketing:
- Als B2B bedrijf, is het handig om LinkedIn te gebruiken
- Wanneer je visueel aantrekkelijke producten of diensten hebt, gebruik dan Instagram
- Als je publiek wat ouder is, zal Facebook een goede plek zijn
- Bij jonger publiek is TikTok een goede optie