Leren hoe je UTM tracking op de juiste manier kan gebruiken in de marketingstrategie van je bedrijf is van cruciaal belang. Zo kan jij je doelgroep het best begrijpen. In dit artikel geef ik jou alle informatie dat jij moet weten over UTM tracking.
Wat is UTM tracking? #
UTM-tracking is een URL gecodeerde methode om Google Analytics te laten welk ‘pad’ bezoekers hebben gevolgd om naar je website te komen. UTM staat voor ‘Urchin Traffic Monitor’.
De naam komt van Urchin Tracker, wat een tool was die Google in 2005 overnam.
Uiteindelijk werd die tool Google Analytics. Dat is nu nog altijd een bekende tool om webverkeer te volgen.
Waarom UTM-tags gebruiken? #
Als jij UTM-codes wilt gaan gebruiken, dan zal je UTM-tags aan je URl moeten toevoegen. Als je dat niet doet, heeft Google Analytics geen nauwkeurig rapport over je verkeersbronnen.
Het proces gaat als volgt:
- Klik op de link om naar je website te gaan
- Die link bevat een UTM-tag. Dit kunnen ook meerdere zijn
- Google Analytics evalueert de link voor tags
- Als Google Analytics UTM-tags vindt worden de statistieken bijgewerkt.
Als jij geen UTM-tags gebruikt, heeft Google maar beperkte informatie om mee te werken om te weten hoe mensen op jouw site zijn gekomen. Dit zorgt ervoor dat jij verkeerde beslissingen kan maken voor jouw online marketing.
Wanneer gebruik je UTM tracking? #
De tracking gebruik je altijd als je een link deelt naar jouw website. Of je nou iets organisch of betalend plaatst of een email verstuurt. Jij bent degene die controle heeft over al die links via Google Analytics.
Consistentie is key #
UTM tracking eist veel precisie, met vooral de schrijfwijze. Stel dat jij de codes telkens andere benamingen gaat geven, zal je moeilijker kunnen filteren op kanalen of campagnes. Als jij een campagne een keer met een kleine letter schrijft, en een keer met grote letters zal het filteren moeilijker gaan. Zorg daarom dat je heel precies te werk gaat.