Een UTM tag is lang niet voor iedereen te begrijpen. Daarom geef ik in dit artikel alle informatie die jij moet weten over UTM tags. Het gebruik van UTM tags is namelijk enorm belangrijk als jij prestaties in Google Analytics wilt meten.
Wat is een UTM-tag? #
Een Google UTM-tag (of UTM-code) zijn stukjes code die je toevoegt aan een URL zodat je in Google Analytics kunt zien waar bezoekers mee zijn binnengekomen. Je kan dus met een UTM-tag resultaten bijhouden in Google Analytics van verschillende campagnes. Hiermee kan je precies zien vanuit welke campagne en bron je verkeer komt, en dus welke campagne het beste presteert.
Waarom UTM gebruiken? #
Je kan natuurlijk zeggen dat je via social media gewoon het aantal kliks kan zien. Dat is alleen maar een deel van het proces. In Google Analytics vind jij naast het aantal kliks, ook nog veel meer zien. Je kan ook je informatie zien zoals gemiddelde sessieduur, gemiddeld aantal bezochte pagina’s per sessie of hoe vaak mensen gemiddeld overgaan tot een aankoop of inschrijving.
Zo kan je bijvoorbeeld achterhalen dat iemand die klikt op een Facebook ad, dat die minder vaak op een aankoop overgaat, als iemand die op een gewone Facebookpost klikt.
Met UTM’s maak je dit soort zaken inzichtelijk. Je hoeft dus niet te gokken hoe een advertentie gaat. Je kan alles precies meten. De mogelijkheden van UTM’s zijn eindeloos. Als jij daarnaast nog de resultaten structureel in Google Analytics monitort, krijg jij een beter systeem waarmee jij perfect kan gaan optimaliseren.
Wat kan je precies volgen met een UTM-tag? #
Er zijn vijf verschillende parameters. De eerste drie die ik ga benoemen zijn verreweg de meest gebruikte. Dit is wat je per parameter kan bijhouden:
Verkeersbron #
Met de bronparameter kan je volgen waar het verkeer vandaan kwam. De parameter die dan aan je URL is toegevoegd is ‘utm_source’. De bronnen die je hiermee kan volgen zijn onder andere Facebook, Google en Bing.
Medium #
De medium parameter houdt bij welk type verkeer vanaf waar afkomstig is. Denk hierbij onder andere aan CPC, e0-mail, sociaal en display. De parameter die dan aan je URL wordt toegevoegd lis dan ‘utm_medium’.
Campagnenaam #
Met de parameter campagnenaam kan je de prestaties van een specifieke campagne volgen. Je kan bijvoorbeeld de campagneparameter gebruiken om het verkeer te vergelijken tussen een Facebook campagne en e-mailcampagne. De parameter hiervoor is ‘utm_campaign’.
Inhoud #
Als jij meerdere links hebt, die naar dezelfde URL verwijzen, helpt deze code jou bij te houden op welke link er precies is geklikt. De parameter hiervoor is ‘utm_content’.
Trefwoordenterm #
Met de trefwoordparameter kan je bijhouden van welke trefwoorden term een websitebezoeker afkomstig is. Deze parameter wordt specifiek gebruikt voor betaalde zoekadvertenties. Hiervoor is de parameter ‘utm_term’