URL is een afkorting van Uniform Resource Locator. Dit is een andere benaming voor webadres. Een URL is je unieke internetadres voor een website, webpagina of bestand. Bijvoorbeeld https://blue-shark.nl/ . In dit artikel geef ik verdere informatie over wat een URL is.
Wat is een URL? #
Zoals in de inleiding al benoemd is, is een URL je unieke internetadres voor een website. Het is een unieke ‘identificatie’ dat word gebruikt om een bron op internet te lokaliseren. Een URL wordt ook vaak benoemd als webadres.
URL’s bestaan uit meerdere delen die een webbrowser vertellen waar de inhoud over gaat, en waar een bron moet worden opgehaald.
Hoe is een URL opgebouwd? #
Een URL bestaat uit een aantal delen. Ik ga de delen van een URL stuk voor stuk voor je behandelen:
Protocol #
Dit is zoals de meeste wel bekend voor zal komen http:// of https:// , dit is het eerste gedeelte van een URL. Dit verteld de webbrowser dat er een webadres zal gaan volgen. Tegenwoordig is het zo dat je bij nieuwe en moderne webbrowsers geen vereiste hebt van een protocol.
Domein #
Dit is het belangrijkste gedeelte van je URL. Bij je domein staat de naam van de website, en kan je zien als de computer waarop de webpagina is opgeslagen. Het domein bestaat waarschijnlijk uit veel computers, vooral als het gaat om grote domeinen die veel gebruikt worden.
Pad #
Een pad kan je zien als de mappenstructuur van een website. Hierdoor weet een browser in welke submap de webpagina gevonden moet worden.
Webpagina #
De webpagina is het laatste gedeelte van je URL. Dit is een specifieke pagina die je opvraagt. Dit is vaak de daadwerkelijke bestandsnaam van de pagina zoals deze is opgeslagen bij de domeincomputer.
Wat zijn voordelen wanneer jij een goeie URL hebt? #
Wanneer jij een goede URL hebt, kan dat heel positief werken op je vindbaarheid, zichtbaarheid, bezoekers en eventueel je conversies. En dit is hoe:
Aller eerst heeft een goede URL een beschrijving van de inhoud wat er op die webpagina is. Wanneer andere websites via de URL naar je webpagina zullen verwijzen, dan weten de lezers wat er op je pagina te vinden is. Daarbij is het ook goed als de zoekmachine meteen ziet waar de inhoud over gaat.
Dat sluit meteen aan bij dat een goede URL moet tonen hoe je website is opgebouwd. Dit is goed voor zoekmachines. Als je URL goed is opgebouwd, kan de zoekmachine het beter lezen en indexeren, waardoor je zichtbaarheid enorm kan verbeteren.
Tot slot is het heel belangrijk om een goed leesbare URL te hebben. Een URL met zowel lees- als gebruiksvriendelijk zijn. Vergeet niet dat je uiteindelijk je wilt geven wat een gebruiker van de zoekmachine zoekt. Probeer daarom ook je URL zo overzichtelijk mogelijk te maken, en vermeid onnodige leestekens en cijfers. Wanneer jij een goed leesbare URL hebt, zal dat meer bezoekers gaan opleveren.