Je hebt voor e-mailmarketing veel verschillende geautomatiseerde e-mails of flows. Een trigger e-mail is ook zo’n geautomatiseerde e-mail. In dit artikel neem ik jou mee in wat er zo belangrijk is aan een trigger e-mail.
Wat is een trigger e-mail? #
Trigger e-mails zijn e-mails die automatisch worden verzonden op basis van vooraf geïdentificeerde gebeurtenissen of voorwaarden waaraan een persoon door bepaald gedrag of acties voldoet.
Het verschil tussen een trigger e-mail en algemene promotie e-mails, is dat trigger e-mails automatisch één op één aan een persoon wordt bezorgd. Promotie e-mails worden vaak handmatig gestuurd naar heel veel mensen tegelijk, die dan dezelfde e-mail ontvangen.
Wat is een triggergebeurtenis? #
Wanneer een bepaalde trigger word getriggerd, wordt er een persoonlijke e-mail op basis van die desbetreffende gebeurtenis gestuurd. Twee veelvoorkomende scenario’s voor getriggerde e-mails zijn als volgt:
Winkelwagen verlaten #
Het is voor veel websites erg vervelend, veel mensen die iets in hun winkelwagen stoppen maar geen aankoop doen. Hiervoor kan jij een e-mail voor het verlaten van winkelwagen activeren, om mensen terug te krijgen naar je site en ze alsnog die aankoop te laten doen.
Orderbevestiging #
Wanneer een klant een aankoop heeft gedaan, worden er orderbevestigingmails verzonden. Stel de e-mailtrigger na het voltooien van een aankoop, bezorg en bestelinformatie etc.
Hiermee geef jij de klanten de juiste klantervaring omdat ze goed op de hoogte worden gesteld hoe het met hun aankoop gesteld is.
Waarom zijn trigger e-mails belangrijk? #
Trigger e-mails zijn om verschillende redenen belangrijk. Ik zal een paar voorbeelden voor je op een rijtje zetten:
Je bouwt vertrouwen op #
Wanneer je trigger e-mails gebruikt zal je mensen naar meer communicatie en diepere relaties sturen. Gebruikers ondernemen actie, en als reactie daarop ontvangen ze een trigger e-mail.
Je voldoet aan de verwachtingen van een klant #
Mensen verwachten tegenwoordig steeds meer wanneer zij bijvoorbeeld een bestelling hebben gedaan. Wanneer jij niet aan bepaalde verwachtingen doet, kunnen klanten in de salesfunnel ergens afhaken, wat je natuurlijk niet wilt. Wanneer jij trigger e-mails gaat sturen, kan dat mensen door de salesfunnel heen loodsen, doordat je dan aan mensen hun verwachtingen voldoet.
Het verhoogt klantenbehoud #
Het is voor een bedrijf belangrijk om klanten bij het bedrijf te houden. Het is goedkoper om klanten te behouden, dan steeds nieuwe klanten te willen bereiken. Door middel van trigger e-mails te sturen kan jij de kans vergroten om klanten te behouden.