Wanneer jij je focust op sales, dan is het heel handig om een funnel te gebruiken. Deze funnel kan je vervolgens onderverdelen in drie lagen. Dit zijn de top of the funnel (TOF), middle of the funnel (MOF) en bottom of the funnel (BOF). Bij de TOF gaat het om koud publiek, bij de MOF om lauw publiek en bij in de BOF bevinden zich de hot leads. In dit artikel ga ik je informatie geven over de bovenste laag van de funnel, de top of the funnel.
Wat is de top of the funnel? #
In de top of the funnel bevinden zich, zoals ik al aangaf, het koude publiek. Hier worden marketingactiviteiten uitgevoerd om bewustzijn te creëren over je bedrijf of product/dienst.
De top of the funnel helpt marketeers het bewustzijn verspreiden en prospects op te leiden. Daarbij kan het meten van top of the funnel activiteiten ook helpen om inzicht te krijgen in jouw doelgroep en publiek.
Nu vraag jij je misschien af wat voor activiteiten je moet inzetten in de top of the funnel. Ik zet een paar activiteiten dat je kan gebruiken, voor je op een rijtje:
- Blogs
- Promotie advertenties
- Social media posts
- Goede SEO
De mensen die bovenaan in de funnel zitten, is publiek dat geïntereseerd is in onderwerpen op hoog niveau die verband houden met je bedrijf. De inhoud in de top of the funnel moet pakkend als gemakkelijk te begrijpen zijn. Dat zorgt ervoor dat de content in the middle of the funnel aandacht trekkend, zeer boeiend en visueel aantrekkelijk is. Daarbij zal de koper ook centraal staan.
Wanneer potentiële kopers je merk als een thought leader gaan beschouwen, zullen de potentiële klanten eerder geneigd zijn om de communicatie van je bedrijf aan te nemen, en toegang te willen tot je inzichten. Dit is puur gebaseerd op waarde en het doel van de content wat jij de potentiële klant geeft.