TikTok is een enorm groeiend platform. Het heeft de laatste paar jaar enorm veel gebruikers erbij gekregen. Van die gebruikers zijn het vooral jongvolwassenen. Dat maakt het voor mensen heel interessant om te gaan adverteren op TikTok. In dit artikel ga ik jou vertellen waarom jij moet adverteren op TikTok.
Wat zijn TikTok ads? #
TikTok ads zijn advertenties die je plaats op TikTok. Jij maakt een advertentie voor je doelgroep, en TikTok zorgt ervoor dat je advertentie wordt geplaatst en gezien.
TikTok is een goed platform om op te adverteren als jij een jonge doelgroep hebt. De belangrijkste doelgroep op TikTok zit in de leeftijdscategorie 18 tot en met 35 jaar. Perfect als dat de doelgroep is voor jou product of dienst.
Waarom TikTok ads? #
Adverteren vit TikTok heeft een aantal voordelen. De mogelijkheden zijn groot met TikTok ads. Hier een aantal voordelen:
Adverteren via TikTok is recent. Nog niet heel veel bedrijven doen dit, dus je zal een grote slag slaan ten opzichte van je concurrent. Als jij een paar goede advertenties hebt gedraaid
Je bereikt op TikTok een specifieke jonge doelgroep. Op andere platformen is het lastiger om je volledig te richten op een jongere doelgroep. TikTok is daar perfect voor.
TikTok gaat in de toekomst het targetten makkelijker maken! Op dit moment richt jij je door middel van leeftijd en locatie op je doelgroep. In de toekomst wil TikTok het mogelijk maken dat je door middel van gedrag en interesses kan targetten op je doelgroep.
De kosten per klik liggen op tiktok ook heel laag. Dit ligt gemiddeld tussen de €0,06 en de €0,15. Dat is bij platformen zoals Facebook en Google aanzienlijk hoger. Daarbij is TikTok beschikbaar in 150 landen met 70 verschillende talen. Als jij een bedrijf hebt dat internationaal actief is, of daar intenties voor hebt, dan is TikTok het platform voor jou.
Op welke manieren kan je adverteren op TikTok? #
Je hebt meerdere manieren waarop je kan adverteren op TikTok. Elke soort TikTok advertentie heeft zijn eigen voor- en nadelen. Hieronder zet ik een paar voorbeelden van TikTok advertenties.
Advertentie mogelijkheid 1: In feed video advertenties #
Dit is de meest bekende TikTok advertentie. In feed advertenties zijn korte video’s (tussen de 5 en 60 seconden) die jij op je ‘for you’ te zien krijgt. Elke feed advertentie bestaat uit een kort, interessant filmpje. Daarin verwerk je ook je merknaam en een stukje advertentietekst. Alle klikbare elementen, zullen je meteen doorlinken naar de landingspagina.
Advertentie mogelijkheid 2: Spark advertenties #
Spark advertenties zijn ontworpen om organische TikTok content een grote boost te geven of om dit te gebruiken als advertentie voor een relevant product of dienst.
Hierbij gebruik je video’s van je eigen account of van andere creators (wel met toestemming). Je views, likes, shares en nieuwe volgers zullen direct groeien bij je account, omdat er gebruikt wordt van echte TikTok content.
Advertentie mogelijkheid 3: Topviews ads #
Als jij je TikTok opent, heb je soms advertenties die je hele beeldscherm overnemen. Dit is een topviews ad. Voor deze advertentie wordt een filmpje van 5 tot 60 seconden gebruikt. Hierin verwerk je ook een display foto, merknaam en een stuk advertentietekst. Echter laat je dat pas na een paar seconden zien.
Advertentie mogelijkheid 4: Branded effects #
Deze manier doe je door een samenwerking aan te gaan met het social media platform. Dit doe je om speciale branded stikkers en effecten te maken. Deze hebben te maken met jouw bedrijf. Tiktokkers kunnen deze dan zelf gebruiken om content te gaan creëren.