Wanneer jij zelf niet de tijd, of de kennis hebt om je SEO goed te doen, kan je ervoor kiezen om een SEO specialist in te zetten. Niet iedereen is er even fan van om iemand in te zetten, maar in dit artikel ga ik jou alle informatie geven over een SEO specialist.
Wat is een SEO specialist? #
Een SEO specialist test, analyseert en wijzigt de website zodat deze goed geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Dit heeft effect op de ranking van de website in een zoekmachine. Wanner jij goede SEO hebt, zal jij bovenaan terecht komen in zoekmachines.
Een SEO specialist zal pagina optimalisatie uitvoeren op een website om te zorgen dat de zoekresultaten relevant zijn en om een positieve gebruikerservaring, groeiend verkeer en merkbekendheid te creëren. Daarbij heeft een SEO specialist nog andere verantwoordelijkheden.
Welke verantwoordelijkheden heeft een SEO specialist? #
De verantwoordelijkheden dat een SEO specialist kan variëren. Dit is afhankelijk van of diegene voor zichzelf werkt, in dienst is voor een marketingbureau of bijvoorbeeld op een marketingafdeling van een bedrijf.
De meeste verantwoordelijkheden zijn zo goed als hetzelfde voor de meerderheid van SEO specialisten. Ik zal er een paar benoemen:
- Optimalisatiestrategieën ontwikkelen en de ranking van het bedrijf in zoekmachines verhogen
- De kosten van SEO campagnes beheren
- Goede samenwerking met de klant
- De verantwoordelijkheid nemen voor pagina optimalisatie
- Linkbuilding strategie maken en uitvoeren
- Boeiende en hoogwaardige website inhoud schrijven dat de zoekresultaten op een website zal gaan verbeteren
Wat zijn nou kenmerken van een ervaren SEO specialist? #
Een ervaren SEO specialist heeft bepaalde kenmerken. Deze kenmerken zal ik voor je benoemen zodat jij weet wat je van een ervaren SEO specialist kan gaan verwachten:
Inzicht in drie niveaus van SEO
Binnen SEO heb je drie niveaus waarmee je rekening moet houden als SEO specialist zijnde. Een ervaren SEO specialist zal deze dingen goed in gedachten houden voor een marketingstrategie:
Technisch #
Dit verwijst naar niet inhoudelijke elementen van je website. Hiervoor heb je strategieën om de backend structuur en de basis van de website te verbeteren. Een onderdeel van deze taak is het uitvoeren van een grondige website analyse. Deze analyse kan de kansen voor technische SEO ontdekken om de snelheid van de website, indexering en mobielvriendelijkheid etc. te verbeteren.
Technische SEO zal ook cruciaal de leesbaarheid van een website gaan verbeteren. Dit zorgt er op z’n tijd voor dat de gebruikerservaring wordt verbetert. Dit laat zoekmachines zien dat de website goed is.
On- page SEO #
On- page SEO heeft betrekking op de inhoud van jouw website. Dit optimaliseert om zoekmachines te helpen met de inhoud te begrijpen. On- page SEO bevat het gebruik van elementen zoals zoekwoorden, HTML tags, metatags en interne links. Hiermee helpen ze het verkeer van zoekmachines te vergroten met goed verkeer, doordat het bovenaan in Google komt.
Off-page optimalisatie #
Dit gaat over het creëren van een sterkere relatie tussen jouw website en andere websites door middel van link building. Daarnaast bevat off-page optimalisatie ook strategieën om de reputatie van een website op te bouwen om zoekmachines te laten zien dat een website een betrouwbare bron is. Dit heeft invloed op de ranking.