Wanneer jij, of mensen uit je omgeving beetje in de sales zitten, heb jij vast wel eens van de term sales funnel gehoord. Een sales funnel is van cruciaal belang voor je bedrijf. Waarom dit zo is, kan je in dit artikel lezen.
Wat is een sales funnel? #
Een sales funnel is een visuele weergave van de reis die een klant maakt. Dit geeft het verkoopproces van het bedrijf leren kennen, tot en met de actie weer.
De funnel illustreert het idee dat elke verkoop begint met een groot aantal potentiële klanten en eindigt met een veel lager aantal die daadwerkelijk een aankoop doen.
Waarom is een sales funnel belangrijk? #
Zoals ik net al aangaf, illustreert een sales funnel het pad dat de prospects volgen. Het geeft je inzicht in het aantal leads in elk stadium van je funnel, en het aantal conversies per stadium. Wanneer jij je funnel begrijpt, zal je de gaten in de funnel gaan herkennen. Dit zijn de plekken waar prospects afhaken en nooit converteren.
Wanneer jij je funnel niet begrijpt, zal je dit niet kunnen optimaliseren. Later in dit artikel ga ik je uitleg geven zodat jij de funnel goed zal begrijpen, en dat jij het goed kan optimaliseren.
Het gebruik van een sales funnel biedt ook veel enorme voordelen voor de informatie tijdens en voorafgaand aan verkooptrajecten:
- Je kan eenvoudiger bepalen hoe je specifieke leads moet benaderen
- De gewenste marketing- verkoopinspanning wordt inzichtelijk
- De informatie die bij de campagne beschikbaar komt, kan weer worden gebruikt in nieuwe campagnes
Wat zijn de fasen van een verkooptrechter? #
Binnen de sales funnel zijn er drie fasen:
- Top of the funnel, hier ontdekken en worden mensen bewust van je bedrijf en product/dienst
- Middle of the funnel, hier zoek je oplossingen zodat mensen die (dreigen te) afhaken klant worden
- Bottom of the funnel, hier nemen mensen een beslissing om een aankoop te doen.
Top of the funnel #
Hier wordt de lead zich bewust van het probleem waar diegene een oplossing voor wil hebben. Hiervoor gaat de lead informatie zoeken. Als bedrijf zijnde is het slim om content te maken en die op social media platformen te plaatsen zoals leads dit kunnen zien. Een paar manieren waarop je dit kan doen is door middel van Social media-advertenties, Google Search advertenties, SEO of actief zijn op social media.
Wanneer jij makkelijk vindbaar bent, zal de lead sneller naar jouw site gaan om te kijken of jij de juiste oplossing bent voor hun probleem.
Middle of the funnel #
Tijdens de middle of the funnel ga jij naar oplossingen zoeken om mensen die (dreigen te) afhaken, binnen te houden. Hier kan jij, of een vertegenwoordiger contact opnemen met prospects. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail of telefoon. Hierin kan je ze vragen (laten) stellen die kunnen helpen de lead te kwalificeren en te bepalen of het aanbod bij hun past.
Je kan vervolgens verwijzen naar inhoud dat laat zien hoe het product of de dienst helpt bij het desbetreffende probleem.
Bottom of the funnel #
Dit is de laatste fase van de sales funnel. Tijdens deze laatste fase is de lead bereid om een oplossing voor zijn probleem te kiezen. Hier is het de taak om de aankoop over de streep te trekken. Hier kan je de lead nog het laatste zetje geven om de aankoop te gaan doen.