In het verleden kon je alleen met een tekst adverteren, maar dat is inmiddels wel anders! Zo zijn er nu veel opties op te adverteren. Zo is RLSA een manier wat steeds bekender wordt. In dit artikel leg ik jou uit wat RLSA is.
Wat is RSLA? #
RSLA staat voor Remarketing Lists for Search. Dit is een functie binnen Google Ads waarmee je tekst advertenties richt, op mensen die je website al eens een keer hebben bezocht.
Er zijn twee manieren om RSLA in te zetten:
- Maak aanpassingen aan de biedingen op advertentiegroepen bij remarketing lijsten die op Google naar de zoektermen zoeken waar je op biedt
- Op basis van de zoektermen waar je op biedt, advertentiegroepen samenstellen die pas geactiveerd worden als de advertenties weergeven worden op het moment dat een gebruiker op de remarketinglijst verschijnt.
Wanneer is RLSA interessant? #
Wil jij RLSA gebruiken voor jouw website? Dan zijn er een aantal eisen waar je aan moet voldoen. Als eerste moet jij cookies en RLSA Adwords hebben ingesteld voor jouw website. Dit kan door middel van onder andere codefragmenten toe te voegen.
Daarnaast heb jij wel een minimaal aantal bezoekers nodig voor jouw website. Voor een remarketing lijst heb jij minimaal 1000 bezoekers per maand nodig.
Naast de technische eisen moet je ook nog nadenken hoe jij je remarketing klanten wilt aanzetten dat ze je doel gaan behalen. Als jij een product of dienst verkoopt, doe je dit dan bijvoorbeeld met korting, of voor de originele prijs.
Hoe maak je een RLSA campagne? #
Hoe je een RLSA campagne maakt, leg ik jou uit aan de hand van het stappenplan hieronder:
- Ga naar ‘alle campagnes’, daar kan je op je campagne klikken waaraan je de remarketing lijst wilt toevoegen.
- In de aangeklikte campagne klik je op ‘doelgroepen’ op het blauwe potlootje.
- Je kiest of je de remarketing lijst aan de hele campagne of aan een advertentiegroep
- In het menu dat vervolgens verschijnt, ga je voor ‘hoe ze interactie hebben gehad met uw bedrijf?’.
- Hier kies je vervolgens voor ‘websitebezoekers’. Vervolgens selecteer je hier de aangemaakte remarketing lijst.
- Tot slot kan je bovenaan kiezen voor ‘targeting’ of voor ‘observatie’. Bij targeting, bied je enkel op de geselecteerde remarketing lijst. Bij ‘observatie’ blijf je ook met andere targettingmethodes adverteren.