Return on Ad Spend, een cruciaal begrip om te weten als jij wilt gaan adverteren. Met de ROAS kan jij de effectiviteit van je advertenties bepalen. Na dit artikel weet jij alles wat je moet weten over return on ad spend.
Wat is return on ad spend? #
Return on ad spend wordt vaak gebruikt met de afkorting ROAS.
Bij elke euro die jij in een advertentie stopt, hoop jij natuurlijk dat er wat uit terug komt. Dat is precies wat ROAS aangeeft.
Met de ROAS kan jij bepalen welke aanpak op verschillende advertenties goed is, en hoe het verbeterd kan worden.
Hoe bereken jij jouw return on ad spend? #
De ROAS berekenen is eenvoudig. De formule is als volgt:
Totale inkomsten uit advertenties / totale uitgaven voor advertenties = ROAS
Als een campagne jouw 2000 euro oplevert, en jouw advertentiekosten zijn 500 euro dan bereken je dat dus als volgt: 2000 / 500 = ROAS van 4.
Wat is een goede return on ad spend? #
Het is lastig om een algemene goeie ROAS te zeggen, maar vaak word ROAS 4 als leidraad genomen. Uiteindelijk verschilt de goede ROAS per bedrijf, iedereen heeft een andere doelstelling met adverteren.
Een bedrijf dat wat kleiner is, zou zich minder snel kunnen veroorloven om veel geld uit te geven.
Een groter bedrijf zou wel kunnen voortbouwen op een minder voordelige ROAS. Het ene bedrijf is tevreden met een ROAS van 2, terwijl een ander bedrijf een ROAS van 6 nodig kan hebben om overeind te kunnen blijven staan. Zo is het dus voor elk bedrijf anders welke ROAS ze willen draaien.
Waarom is de return on ad spend zo belangrijk? #
Return on ad spend is belangrijk zodat jij goed inzicht hebt of jouw advertenties winstgevend zijn of niet. Als jij weet welke ROAS je moet behalen, en je haalt die ROAS, dan loop je normaal gesproken niet tegen budgetbeperkingen aan.
Daarnaast kan jij bekijken waarom een advertentie niet goed werkt.
Als je ROAS slecht is kan jij bekijken of je wel een goeie advertentie hebt gemaakt. Heb je wel een goeie adcopy, en heb je niet de verkeerde doelgroep bereikt? Aan de hand van die informatie kan jij je advertenties optimaliseren en een hogere ROAS halen.