Retargeting is een begrip dat steeds vaker voorkomt, maar wat veel mensen nog niet kennen. In dit artikel geef ik jou uitleg over wat retargeting is, en wat jij allemaal moet weten.
Wat is retargeting? #
Retargeting is een marketing strategie waarbij jij mensen die al eens betrokken zijn geweest bij jou website of socialmedia platform opnieuw target. Het gaat hierbij om mensen die nog geen aankoop hebben gedaan.
Hoe werkt retargeting ? #
Als iemand jou website heeft bekeken maar geen aankoop heeft gedaan is retargeting een handige optie. Zo kan jij die mensen weer opnieuw bereiken.
Als je niet over hun contactgegevens beschikt, gaat retargeting via pixels of cookies. Hiermee kan jij een aangepaste advertentie maken voor mensen die al een keer op je website zijn geweest.
Zo kan jij in plaats van je volledige advertentiebudget te gebruiken voor nieuw verkeer werven, het gebruiken om mensen te bereiken die al eens een interactie met jouw bedrijf hebben gehad.
Mogelijkheden met retargeting. #
Met retargeting kan jij dus mensen opnieuw bereiken. Dit kan jij zo specifiek en complex mogelijk maken als dat jij zelf wil. Jouw advertenties worden enkel getoond aan een zeer relevante doelgroep. Het is belangrijk dat na je doelgroep bepaling kan worden besloten welke pagina’s voorzien gaan worden van retargeting pixels en specifieke tekst in je advertentie. Daarbij moet er goed worden nagedacht over combinatie van regels en voorwaarden binnen je campagne.
Waar moet je op letten? #
Het is belangrijk om mensen uit te sluiten die al eens een keer bij jou (recent) hebben gekocht. De kans is klein dat ze opnieuw een aankoop zullen doen, als ze al zijn voorzien van dat product. Doe dit wel conform AVG. Je kunt alleen maar mensen uitsluiten die toestemming hebben gegeven voor marketing cookies.
Zorg er ook voor dat je niet een retargeting campagne gebruikt voor een algemeen paginabezoek. Dat is zonde van je budget. Op deze pagina zijn namelijk ook mensen gekomen die veder niets op de site hebben gedaan.
Van die mensen is de kans aanzienlijk groot dat zij geen aankoop zullen doen, wat dan dus niet effectief is. Zorg ook dat je de juiste zoekwoorden of interesses gebruikt. Je wilt niet dat jouw advertenties met elkaar gaan concurreren omdat je niet de juiste zoekwoorden en interesses hebt ingesteld. Je kan instellen op je advertenties om uitsluitingswoorden te gebruiken. Als je dit niet doet, snijdt jij jezelf in de vingers omdat de CPC of CPA onnodig omhoog kan gaan.