Het bouwen en verdienen van links vormen de kern van elke SEO strategie. outbound links hebben positieve invloed op de ranking van een website en daarom moeten ze worden toegevoegd. In dit artikel geef ik jou alle informatie dat jij moet weten over outbound links
Wat zijn outbound links? #
Outbound links, ook wel uitgaande links genoemd, zijn de links naar externe sites vanaf jouw eigen website.
Je kan dergelijke links toevoegen als referentie voor feiten, studies of statistieken. Als jij bijvoorbeeld een link plaats naar het originele onderzoek, dan wordt je inhoud geloofwaardiger.
Mogelijk moet je ook externe links toevoegen als je afbeeldingen of citaten van een andere website hebt genomen.
Soorten uitgaande links #
Voor outbound links zijn er twee verschillende links. Ik zal ze allebei hieronder gaan beschrijven:
Dofollow/ follow links #
Elke link die jij toevoegt aan jouw site, is een dofollow link. Als jij liever een nofollow link hebt, dan zal je dat handmatig moeten wijzigen.
Zoekmachines volgen deze links bij het ‘crawlen’ van je site. Crawlen is het verkennen van websites door bots om de inhoud van sites te indexeren.
Als jij een website krediet wilt geven, moet jij een dofollow link gebruiken. Dofollow-links werken ook om vertrouwen te geven. Jij verleent een andere site geloofwaardigheid en autoriteit als je naar de desbetreffende site te linken.
Nofollow links #
Nofollow links zeggen zoekmachines om ze niet te volgen. Deze nofollow links zijn gecodeerd met rel=“nofollow” tag. Dit betekend dat deze links geen linkwaarde zullen doorgeven aan doelwebpagina’s. Deze links stopt het crawlen.
Daarom is het belangrijk om nofollow links toe te voegen, die door je lezers zijn toegevoegd in bijvoorbeeld een opmerkingsgedeelte. Dit is omdat ze crawlers van zoekmachines naar sites met spam kunnen leiden.
Door een nofollow tag aan bepaalde links toe te voegen, kan je de crawlprioriteit behouden. Het helpt je zoekmachines naar de pagina’s te leiden die je wilt laten crawlen. Hiermee voorkom je ook dat ze worden omgeleid naar pagina’s die niet kunnen worden gecrawld. Hierbij moet je denken aan pagina’s waarvoor jij je moet registreren.
Voordelen van outbound links #
Outbound links kunnen jou enorme voordelen opleveren. Jij weet nu hoe Google is als het gaat om benadering om de zorgen van gebruikers en de zoekintentie boven al het andere te plaatsen. Ik zal een paar voorbeelden geven wat de voordelen zijn van outbound links
Hogere autoriteit #
Als iemand een expert is op het gebied van bijvoorbeeld linkbuilding en jij linkt naar die website in je inhoud, betekent dat dat Google die pagina hoger zal rangschikken. Dat betekent daarnaast ook dat in het proces, als je natuurlijke outbound links plaats, Google je inhoud ook als zinvol beschouwt.
Verbetert de betrouwbaarheid #
Er is een direct verband tussen uitgaande links en het vertrouwen dat gebruikers in jouw website hebben.
Er is een reden waarom wederzijdse linkschema’s gevaarlijk zijn. Dit is het geval als je niet weet wat je doet. Stel jij eens een gebruiker voor die de inhoud van je website doorneemt. Hoewel de daadwerkelijke inhoud hem ten goede komt, is er een outbound link waarin hij wordt omgeleid naar een met spam gevulde website die niets te maken heeft met jouw bedrijf.