Je kan bezoekers voor je website krijgen door advertenties. Maar veel bedrijven zijn vaak afhankelijk van organisch verkeer. In dit artikel geef ik jou alle informatie dat jij moet weten over organisch verkeer.
Wat is organisch verkeer? #
Zoals ik in de inleiding al noemde, kan je op verschillende manieren verkeer naar je website krijgen. Het organische verkeer, is het verkeer dat bestaat uit gratis verkeer. Deze mensen komen vanuit zoekresultaten. Dus stel jij hebt een nieuwe fiets nodig, en zoekt in Google ‘fiets kopen’. Als jij dan op een website klikt, ben jij een voorbeeld van organisch verkeer. Via Google Analytics kan jij precies zien vanaf waar de gebruikers komen.
Hoe kan jij je organische zoekresultaten verbeteren? #
Je organische zoekresultaten verbeteren gaat niet zomaar. Daarbij komen veel dingen kijken. Je moet hoger in Google komen wil jij je organische zoekresultaten gaan verbeteren. Ik geef jou een paar tips hoe jij kan zorgen dat je organische zoekresultaten verbeteren.
Bepaal hoofd en sub onderwerpen #
Google SEO begint met het bepalen van onderwerpen. Het is belangrijk om te weten rond welke onderwerpen je de vindbaarheid moet verbeteren, of waar je het meest op gezocht wilt worden.
Deze onderwerpen kan je het beste verdelen in hoofd en sub onderwerpen. Zo kan jij voor jezelf bepalen op welke onderwerpen jij de focus wilt leggen, en op welke iets minder.
Vind zoektermen bij je hoofd en sub onderwerpen #
Deze onderwerpen kan je nu gaan omzetten in zoektermen. Dit houd in dat jij gaat nadenken over wat potentiële klanten van jou, op zullen zoeken in een zoekmachine om bij jou product te komen. Je kan daarvoor een zoekwoordenonderzoek doen. Met een zoekwoordenonderzoek ga je kijken hoe vaak er maandelijks mensen op die desbetreffende zoekwoorden zoeken.
Naast dat je kan zien hoeveel mensen er op zoeken, kan je ook kijken hoeveel andere mensen al die zoekwoorden gebruiken. Je wilt natuurlijk niet teveel concurrentie. Teveel concurrentie kan er tot leiden dat de zoekwoorden die jij gebruikt vast komen te zitten tussen alle concurrenten.
Korte en lange zoektermen van elkaar onderscheiden #
Als jij gaat kijken naar zoektermen, is het slim om onderscheid te maken tussen twee verschillende zoektermen:
Korte zoektermen
Korte zoektermen worden ook wel short-tail zoektermen genoemd. Dit zijn de zoektermen die veel volume hebben. Dat resulteert er ook in dat er voor short-tail zoektermen veel concurrentie is. Dit zal op korte termijn dus niet heel effectief gaan werken. Als jij als doel lange termijn hebt, kan dit wel. Op lange termijn kan het wel werken.
Lange zoektermen
Lange zoektermen worden ook wel long-tail zoektermen genoemd. Dit zijn zoektermen met minder concurrentie. Door gebruik te maken van long-tail zoektermen is het makkelijker en snel verschil te maken, mits de zoekterm verschil maakt