Als jij wel eens bezig bent geweest met het verdiepen in SEO, dan zal het begrip meta tags je vast bekend voor komen. Veel mensen hebben er wel eens iets over gehoord of gelezen, maar weten niet precies wat het inhoudt. In dit artikel geef ik jou alle nodige informatie over meta tags.
Wat zijn meta tags? #
Een meta tag is een HTML tag die de inhoud van een webpagina identificeert. Metatags zijn verborgen op de pagina, maar kunnen, evenals alle HTML-codes op een pagina, worden bekeken door View/Bron te selecteren in het browsermenu.
De metatags bevatten een algemene beschrijving van de pagina en trefwoorden.
Zoekmachines geven heel vaak de title-tag en distribution metatag weer als de korte samenvatting die je op de resultatenpagina ziet.
Daarbij helpen de keyword metatags ook om een pagina in de juiste resultaten te plaatsen.
Verschillende soorten metatags #
Je hebt heel erg veel verschillende meta tags. Welke zijn nou het meest voorkomend? Ik ga er drie voor je behandelen die je het meeste ziet:
HTML Title Tag #
De Title Tag is de allereerste regel van een zoekresultaat die een zoekmachine toont aan de bezoekers. Alle zoekmachines nemen de titel 1 op 1 over. Daarmee is er direct invloed op de vermelding bij de zoekmachines, en dus ook op klikgedrag.
Meta omschrijving #
De metabeschrijving is misschien wel de belangrijkste meta tag als het gaat om SEO. Het heeft geen invloed op de zoekresultaten, maar wordt vaak gebruikt als de beschrijving die op de pagina met zoekresultaten wordt weergegeven.
Canonical Tag #
Een canocial tag is een HTML tag met het kenmerk ‘rel=canonical’.
Dit wordt gebruikt om aan te geven dat er andere versies van deze webpagina zijn. Door de canocial tag te gebruiken, vertelt jouw website zoekmachines dat deze URL de hoofdpagina is en dat de zoekmachines andere pagina’s niet mag indexeren.