Wanneer jij wilt beginnen met (online) marketing, ga je natuurlijk te maken krijgen met marketingkosten. Marketingkosten klinkt als een heel eenvoudig begrip, maar het is tegelijk ook een heel breed begrip. In dit artikel geef ik je informatie over marketingkosten.
Wat zijn marketingkosten? #
Marketingkosten zijn alle kosten die het bedrijf maakt om zijn producten op de markt te brengen, te verkopen, het merk te ontwikkelen en promoten. Je kan bij marketingkosten bijvoorbeeld denken aan adverteren, bemiddelingskosten, klantenonderzoeken, eventuele geschenken aan klanten en sponsoring.
Je hebt verschillende factoren in de marketingkosten, de vaste kosten en de variabele kosten. Bij de vaste kosten kan je denken aan salarissen, advertentiekosten en productie- en distributiekosten. Bij variabele kosten kan je denken aan verkoopcommissie betaald per verkochte goederen, verkoopbonussen en kosten in verband met huidige productie.
Wat is het belang van marketingkosten? #
Marketingkosten zijn belangrijke kosten voor een bedrijf. Dit is omdat het de omzet en de verkoop enorm kan verhogen. Je kan dit ook zien als een investering, aangezien het doel is om de naamsbekendheid te vergroten en een groot aantal nieuwe klanten te werven. Zoals ik al aangaf net, kunnen deze kosten vaste of variabel zijn, en hierbij is het ook handig om daarmee rekening te houden, en deze kosten te onderscheiden.
Vaste kosten kunnen op lange termijn resultaat opleveren en zijn daarom moeilijk te evalueren. Het is belangrijk voor elk bedrijf om te beslissen welk deel van de omzet aan marketingactiviteiten wordt besteed.
Manieren om de marketingkosten te berekenen #
Voor een bedrijf is het erg handig om de marketingkosten te berekenen, om soepel aan het werk te kunnen gaan en de beoogde winst te halen. Er zijn meerdere manieren voor een bedrijf om de marketingkosten te berekenen, en ik ga er twee voor je behandelen.
Percentage verkoop #
Bij deze manier worden de marketingkosten berekend als een percentage van de verkoopkosten. Een gewenst percentage van het totale budget wordt gereserveerd voor marketing. Het grootste voordeel hieraan is dat de marketingkosten zullen stijgen of dalen met de verkoop van het bedrijf.
Concurrenten matchen #
Hierbij bepaalt het bedrijf zelf het marketingbudget op basis van de concurrent. Het kost hetzelfde bedrag als dat een concurrent uitgeeft aan een bepaalde factor, zoals bijvoorbeeld advertenties. Hierbij is het wel echt belangrijk dat je hetzelfde budget als de concurrent hanteert. Daarbij moeten de activiteiten ook vergelijkbaar zijn.